Не так давно соціальні мережі (СМ) були місцем для спілкування та обміну фотографіями, проте сьогодні, саме завдяки комунікаційному потенціалу, вони перетворилися на важливий інструмент для розвитку та просування бізнесу. Інтернет-платформи стали безцінним ресурсом для компаній, які прагнуть залучити нових клієнтів, збільшити продажі та зміцнити свою позицію на ринку. «Успішна робота менеджера – це не тільки робота з фінансами, необхідно вміти працювати з людьми» [4]. І велика кількість з цих «людей» проводять свій час на різних інтернет платформах. За даними аналізу GlobalLogic на липень 2022 року, приблизно 76,6% українців є активними користувачами СМ. Більша частина з яких зареєстровані на розважальних платформах. Та на початок серпня 2022 року в Instagram зареєстровано – понад 16,1 млн, у Facebook – 15,45 млн, а TikTok має більше ніж 10,55 млн. І абсолютним лідером є YouTube – мережею користується понад 28 млн українських користувачів [2]. І щодня кількість осіб на платформах зростає, оскільки саме у віртуальному просторі вони знаходять те, що їх цікавить: новини, різну інформацію, спілкування, шопінг та багато іншого. Вибір СМ для просування бізнесу вимагає важливого підходу, бо кожна СМ має свою аудиторію та особливості. Тому варто використовувати саме ті, які будуть відповідати потребам та інтересам потенційних клієнтів.
Наприклад:
Instagram – одна із потужніших СМ, за даними, найбільшою віковою групою є молодь віком 18-24 роки, яка становить 30,8% від загальної кількості користувачів [9]. Візуальний вимір платформи вимагає креативності та унікальності контенту від бізнесів, це також допомагає користувачу обрати серед десятків акаунтів, які пропонують однакові товари. Тут вдало просуваються товари, які можна візуально продемонструвати: їстівна продукція, гаджети та інша техніка, аксесуари для них, одяг, взуття, прикраси, косметика та засоби для догляду. Просувати можна й особистий бренд, тобто бути обличчям професії та пропонувати свої послуги [8].
Facebook – мережа, яка популярна серед більш старшого покоління, тут найбільшою віковою групою є люди віком 25-34 років, що становить 29,9% від загальної кількості [9]. Молодь використовує цю платформу переважно для навчання чи спілкування. Бізнеси можуть наладжувати таргетовану рекламу на потрібну цільову аудиторію, комунікувати з клієнтами та підписниками, а також розсилати їм листи на e-mail, заохочуючи придбати товар чи послугу. Користувачі Facebook активно взаємодіють з контентом, залишаючи коментарі, лайки та інші реакції, така активність робить платформу привабливою для підприємств, які прагнуть залучити клієнтів та розширити свій бренд [5].
YouTube – багатогранна та універсальна СМ для бізнесу всіх сфер та розмірів. Вона надає можливість задовольнити різні смаки та вподобання, забезпечуючи відповідний контент для кожної вікової групи, починаючи від дітей та підлітків закінчуючи особами поважного віку [9]. Відеороліки відкривають безмежні можливості для просування бізнесу, тут можна вдало демонструвати продукцію, залучувати та підвищувати лояльність аудиторії. Таким чином можна зміцнити довіру та створити позитивний імідж. Вдало просувається і реклама – різноманітні формати якої дозволяють вибрати той, який найкраще підходить для вашого бренду та цілей, доступні 6 форматів відеореклами – від коротких реклам перед відео до вертикальних банерів, або купувати рекламу на інших каналах (у блогерів, відомих людей) [6].
TikTok – платформа, де інформація розповсюджується з неймовірною швидкістю, а нові тренди з'являються так само швидко, як і зникають. Також важливо звернути увагу на те, що TikTok є однією з найбільш помітно зростаючих платформ. Однак на даний момент через певні умови рекламна платформа TikTok не функціонує на території України [3]. Але є чудова можливість швидко та ефективно розкрутитися, якщо відео потрапить до «рекомендацій» і зацікавить користувачів. Таким чином можна спробувати просунути саме ваш продукт, навіть якщо він дуже специфічний, а молода та активно-творча аудиторія безсумнівно в цьому допоможе.
Кожна з цих платформ пропонує унікальні інструменти просування, що наголошує на значущості вибору СМ, яка найкраще відповідатиме потребам і цілям конкретного бізнесу. Варіант вибору може бути будь-яким, але важливо пам'ятати, що успіх полягає не лише у виборі, але й у постійному розвитку та прогресі на платформі.
Застосування СМ компаніями має наступні позитивні сторони [1, 3, 7]:
1. Широке охоплення цільової аудиторії. СМ насичені різноманітною аудиторією, що дозволяє компаніям ефективно розширити свою зону впливу та досягти більшої кількості потенційних клієнтів.
2. Підвищення впізнаваємості бренду. Активна присутність у СМ допомагає підвищити популярність бренду, розповісти про його цінності та особливості.
3. Збільшення кола споживачів. Можливість точного таргетування дозволяє бізнесам спрямовувати зусилля на конкретну аудиторію, яка має найбільший інтерес у їхніх товарах або послугах.
4. Постійний контакт з потенційними клієнтами. Використання СМ дозволяє підприємствам забезпечити постійний контакт зі своєю аудиторією, сприяючи активній взаємодії, обміну ідеями та наданню необхідної інформації. Крім того, можна проводити інтерактивні онлайн-заходи, такі як акції, конкурси, розіграші та інше. Мережі надають низку зручних інструментів для їхнього проведення («Stories», лайки, коментарі, репости).
5. Мінімальні затрати на просування профілю. Реклама у СМ часто виявляється більш результативною та доступною порівняно з традиційними методами рекламування. Важливою перевагою є те, що наявність компаній у СМ зазвичай не пов'язана з оплатою. Окрім того, більшість інструментів, які надає СМ, є безкоштовними.
Використання СМ компаніями має також і ряд негативних сторін:
1. Негативний вплив на репутацію. Негативні відгуки, коментарі або інформація про проблеми з продукцією або послугами компанії можуть швидко розповсюджуватися в соціальних мережах і спричинити збитки репутації компанії.
2. Небажана публікація інформації. Працівники компанії можуть надмірно розкривати конфіденційну інформацію або допускати несанкціонованого публікування матеріалів, що може призвести до витоку важливих даних.
3. Збільшення навантаження на службу підтримки клієнтів. Клієнти часто використовують соціальні мережі для звернень щодо питань і проблем. Це може призвести до збільшення робочого навантаження служби підтримки клієнтів і вимагати додаткових ресурсів для вирішення питань.
4. Потенційна втрата контролю над інформацією. Коли компанія активно присутня в соціальних мережах, інформація може знаходитися під загрозою витоку або некоректного використання третіми особами.
5. Споживчі обов'язки та правила реклами. Використання соціальних мереж для реклами підпорядковане специфічним правилам та обмеженням, і невірне їх використання може призвести до порушень законодавства про рекламу та споживчі права.
Звісно, дуже складно перерахувати всі «плюси» та «мінуси» використання СМ компаніями. Але не визиває сумніву, що СМ стали невід'ємною складовою успішного ведення бізнесу. Саме вони дозволяють краще розуміти інтереси цільової аудиторії, її потреби та бажання, допомагають підтримувати контакт із нею та швидко реагувати на зміни ринку. Також, вони надають можливість підприємствам не тільки залучати увагу аудиторії, а й взаємодіяти з нею, будувати позитивний імідж, аналізувати реакції та вдосконалювати продукт чи послугу. Тому, СМ є важливим, а деколи і необхідним інструментом для досягнення успіху в сучасному бізнесі. Для успішного використання СМ компаніями необхідно мати ясну стратегію, контролювати активність і реагувати на виникаючі проблеми, співпрацювати з кваліфікованими фахівцями зі сфери соціальних медіа та дотримуватися етичних стандартів.
Список використаних джерел:
1.7 важливих причин, чому вашому бізнесу варто використовувати соціальні мережі. AG Marketing. URL: https://ag.marketing/blog/chomu-vashomu-biznesu-varto-vikoristovuvati-soc-aln-merezh/. (дата звернення: 31.08.2023).
2.Жила Н. Найпопулярніші соцмережі в Україні під час війни – дослідження Global Logic. Mezha.Media. URL: https://mezha.media/2022/08/06/naypopuliarnishi-sotsmerezhi-v-ukraini-pid-chas-viyny-doslidzhennia-global-logic/amp/
3.Іванина Р. We Are Social 2023: соціальні мережі, інтернет та тенденції електронної комерції. Elit-Web. URL: https://elit-web.ua/ua/blog/we-are-social-2023.
4.Крупський О., Намлієв Є. Професійна культура майбутнього менеджера: психолого-педагогічні аспекти й чинники формування. Теорія і практика професійного становлення особистості в соціокультурному просторі : монографія. Дніпропетровськ, 2014. С. 257–281. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50419.
5.Похилько С. В., Єременко А. Ю. Соціальні мережі як майданчик для створення та розвитку бізнес-проектів. Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2020. № 3. С. 130−139.
6.Про формати відеореклами - YouTube Довідка. Google Help. URL: https://support.google.com/youtube/answer/2375464?hl=uk&sjid=18204911876336027653-EU (дата звернення: 25.08.2023).
7.Соціальні мережі для бізнесу - використовуємо правильно! WebPROFIT. URL: https://webprofit.com.ua/sotsialni-merezhi-dlya-biznesu/ (дата звернення: 31.08.2023).
8.Федоричак В. Як використовувати Instagram для просування бізнесу. LEMARBET. URL: https://lemarbet.com/ua/razvitie-internet-magazina/kak-ispolzovat-instagram-dlya-prodvizheniya-biznesa/. (дата звернення: 25.08.2023).
9.Barnhart B. Social media demographics to inform your brand’s strategy in 2023. Sprout Social. URL: https://sproutsocial.com/insights/new-social-media-demographics/. (дата звернення: 22.08.2023).