:: ECONOMY :: МОТИВАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ :: ECONOMY :: МОТИВАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ
:: ECONOMY :: МОТИВАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 16



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

МОТИВАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ

 
12.04.2023 16:04
Автор: Гренюк Лілія Степанівна, кандидат психологічних наук, доцент, Український державний університет імені Михайла Драгоманова
[4. Психологічні науки;]

Цілеспрямований вплив на розвиток  мотивації студентів здійснюється через зміст та технології формування вимови у дітей з порушеннями слуху, які чітко окреслені за кінцевим результатом теоретичного   дослідження. Методика формування вимови у дітей з порушеннями слуху, як навчальна дисципліна навчального плану, дає можливість на предметному матеріалі визначити зміст підготовки сурдопедагога, його структурувати, відповідно до встановлених у дослідженні вимог, що виступають системою зовнішнього впливу як засобу ефективного формування у студентів-сурдопедагогів мотиваційної готовності до професійної діяльності. Даний зміст статті описує складну систему постановки, автоматизації і диференціації звуків, в якій досить чітко визначається алгоритм сурдопедагогічного впливу, простежуються помилки сурдопедагога та вади звуковимови у дітей з порушенням слуху, з якими здійснюється корекційна сурдопедагогічна робота з формування звуків української мови.

Формування мотиваційної готовності студентів-сурдопедагогів до професійної діяльності ґрунтувалося на використанні активних методів навчання (АМН), що пов’язане з реалізацією існуючих теоретичних підходів, відповідно яким детермінуючою мотивацією виступає ситуація в цілому, а у навчальній діяльності – структуризація змісту, зокрема. Тобто, прогнозувалось, що зовнішніми детермінантами виступить відмінна від типової організація залучення студентів до опанування змісту формування звуковимови. Окрім того, відповідно до концепції В.І. Бондаря [2] про доцільність залучення до власне фахової теоретичної та практичної підготовки студентів-дефектологів, починаючи з першого курсу, формувальним експериментом охоплені не лише студенти третього курсу (на якому викладається згідно навчального плану дисципліна «Спецметодика формування вимови»), а й студенти всіх інших курсів. Так, на перших двох курсах здійснювався початковий етап навчання, а на четвертому бакалаврата  та на першому і другому курсах магістратури у навчання була включена практична реалізація студентами методики формування звуковимови у дітей у вигляді стажування студентів-сурдопедагогів на робочому місці.

Використання активних методів навчання пов’язано зі специфікою фахової підготовки студентів, яка орієнтована на їх активність і включає:

а) систематизацію змісту представленого в імітаційній моделі сурдопедагогічної діяльності;

б) відтворення структури і функцій професійної діяльності сурдопедагога в ігровій моделі;

в) наближення ситуації навчального процесу до реальних умов, у зв’язку з чим, через практичне застосування знаньзабезпечується перехід студента-сурдопедагога від пізнавальної мотивації до професійної.

Формою подання завдань в експерименті набували змістової наповненості характеристики активних методів,через імітацію оволодіння професійними компетенціями із звуковимови, що включають:

– вибір об’єкта імітаційної гри;

– дослідження закономірностей моделі;

– попередню розробку процедури імітаційної гри;

– розробку системи стимулювання;

– розробку документообігу і числового масиву;

– детальну розробку процесу імітаційної гри;

– експериментальні висновки і коригування.

Результат сутності виділених завдань через форму активних методів навчання контролювався відповідно визначеним психологічним підходам:

1.імітаційного моделювання умов і динаміки сурдопедагогічної діяльності;

2.спільної діяльності учасників за різними завданнями при збереженні єдиної мети;

3.вимушеності діалогічного спілкування студентів для координації дій;

4.творчо спрямованого процесу розгортання професійного сурдопедагогічного змісту;

5.збереження двоплановості діяльності студента-сурдопедагога через імітаційно-ігрову та професійну діяльність.

У формувальному експерименті враховано зміст теорії поетапного формування розумових дій і понять в якій проаналізовано процес і умови переходу зовнішніх, предметних дій у внутрішній інтелектуальний план [5].

При цьому фактичний зміст з формування вимови у дитини з вадами слуху розглядався з точки зору набуття студентами теоретичних знань як основи їх навчальної діяльності, які на думку Ж.П. Вірної, є потребою такої діяльності, а мотиви навчальних дій спонукають до засвоєння способів відтворення теоретичних знань[3].

У дослідженні виходили з позиції О.М.Леонтьєва, відповідно якій мотив та потреба тісно пов’язані між собою: «потреба набуває своєї предметності, а предмет, який сприймається (уявлюваний, мисленнєвий), – свою спонукальну функцію, що спрямовує діяльність, тобто, стає мотивом [8]».

У цьому зв’язку, за теорією О.М.Леонтьєва, «потреба першочергово виступає лише як умова, як передумова діяльності, але, як тільки суб’єкт починає діяти, відразу відбувається її трансформація, і потреба перестає бути тим, чим вона була «віртуально», «в собі». Чим далі відбувається розвиток діяльності, тим більше ця її передумова перетворюється в результат [5,7].

Виходячи з постановки завдань, цілей і мотивів ми базувались на позиції  відповідно якій «генетично вихідним для людської діяльності є неспівпадіння мотивів і цілей. Їх співпадіння є вторинним явищем: або результатом набуття самостійної спонукальної сили, або результатом усвідомлення мотивів, яке перетворює їх у мотиви – цілі [4]».

Оскільки вищою формою у професійному зростанні виявився показник «особистісне привласнення значимих умінь», у формувальному експерименті в цілому і при розробці методики експерименту зокрема, виходили з того, що «…одні мотиви, спонукаючи діяльність, разом з тим надають їй особистісний смисл (ми будемо називати їх смислоутворюючими мотивами). Інші, співіснуючі з ними, виконуючи роль спонукальних факторів (позитивних або негативних) – іноді гостро емоційних, афективних – позбавлені смислоутворюючої функції; ми будемо умовно називати такі мотиви мотивами – стимулами [5]».

Формування мотиваційної готовності студентів-сурдопедагогів як особистісної якості базувалося на врахуванні підходів, відповідно яким «розподіл функцій смислоутворення і спонукання між мотивами однієї і тієї ж діяльності, дозволяють зрозуміти головні зв’язки, що характеризують мотиваційну сферу особистості: відношення ієрархії мотивів. Ієрархія ця ні в якому разі не будується за шкалою їх близькості до вітальних (біологічних) потреб. Ці відношення визначаються зв’язками, що складаються у діяльності суб’єкта [3,6,7,8]».

Відповідно до зазначених теоретичних позицій методика формувального експерименту базувалось на виявлених у констатувальному експерименті 15 «модифікованих ознаках критеріїв», які, як це було показано у аналізі результатів експерименту, виявились по-різному вираженими і сформованими (поглиблені знання про психічні особливості дитини з  слуху; самостійність у вивченні дитини, з наступним порівнянням висновків з об'єктивними характеристиками; оволодіння знаннями, які впливають на професійне та педагогічне зростання; наполегливість в навчанні з високими академічними показниками успішності; ставлення до здобутих знань, як до умови успішності майбутньої професійної діяльності; творчий пошук інноваційних корекційних форм впливу на розвиток дитини; вміння та навички надбання, розширення та переробка інформації; постійність у постановці перспектив, цілей, розвиток нових ідей; позитивна динаміка професійного зростання, яка проявляється в діях; активне звертання до зовнішніх джерел; критичне ставлення до власних помилок; активність у бажанні допомогти дитині з вадами слуху; самостійність при вирішенні складних ситуацій; вільність переходу від теоретичних до практичних знань у навчанні; особисті практичні професійні досягнення, здатність творити).

Аналіз даних  експерименту показав, що «модифіковані ознаки критеріїв» між собою за сукупністю є нерівноцінними, а, навпаки, мають логічно-структурну залежність, за якою, саме у формувальному експерименті, був розроблений алгоритм за яким, можливо було реалізувати системну єдність цілеспрямованого впливу з метою удосконалення мотиваційної готовності студентів-сурдопедагогів до професійної діяльності.

Виходячи із ранжування даних «модифікованих ознак критеріїв» алгоритм формування становив наступне:

1) формування знань про психічні особливості дитини з вадами слуху; 

2) формування вмінь та навичок надбання, розширення та переробки інформації; 

3) формування самостійності у вивченні дитини, з наступним порівнянням висновків з об’єктивними характеристиками; 

4) формування критичного ставлення до власних помилок; 

5) формування навичок  творчого пошуку інноваційних корекційних форм впливу на розвиток дитини; 

6) формування вмінь оволодівати знаннями, які впливають на педагогічне зростання; 

7) формування постійності в постановці перспектив, цілей, розвиток нових ідей; 

8) формування активності в бажанні допомогти дитині з вадами слуху; 

9) формування наполегливості в навчанні з високими академічними показниками успішності; 

10) формування позитивної динаміки професійного зростання, яка проявляється в діях; 

11) формування самостійності при вирішенні складних ситуацій; 

12) формування вільного переходу від теоретичних до практичних знань у навчанні; 

13) формування особистісних практичних професійних досягнень, здатність творити; 

14) формування відповідального ставлення до здобутих знань, як до умови успішності майбутньої професійної діяльності; 

15) формування активного звертання до зовнішніх джерел.

Вказаний вище алгоритм формування мотиваційної готовності студентів-сурдопедагогів до професійної діяльності був забезпечений блоками конкретних завдань на матеріалі звуковимови.

Слід зауважити, що зміст та технології професійної діяльності сурдопедагога спрямовані на всебічний особистісний розвиток дитини з вадами слуху. На сучасному етапі удосконалення всієї системи освіти в Україні особливої ваги набуває компенсаторно-корекційна діяльність педагога, яка в першу чергу, пов’язана з процесом соціалізації даної категорії дітей. Тому, одне з головних завдань сурдопедагогічної галузі – підготувати професіонала, який володіє теоретико-методологічною базою науки та практичною спрямованістю методик у даній сфері; тобто сурдопедагога, який мотиваційно готовий до професійної діяльності і вбачає пріоритетність підходів, спрямованих на розвиток слухового сприймання та формування вимови й розвитку мовлення у дітей з вадами слуху різних вікових груп як основної умови їх інтеграції в суспільство.

Методика експерименту мала 150 типових завдань, які надавалися у більш об’ємному спектрі студентам першого  курсів бакалаврату та другого курсу магістрів стаціонарної та заочної форм навчання під час проведення формувального експерименту.

Наведемо групи завдань з формування знань про психічні особливості дитини з вадами слуху: відвідати спеціальний дошкільний навчальний заклад для дітей з вадами слуху з метою ознайомлення з контингентом дітей даної установи та рівнем володіння ними мовленням; встановити емоційний контакт з дитиною з вадами слуху; ознайомитися з роботою М.Ю. Хватцева та С.М. Шабаліна «Особливості психології глухої дитини» з метою порівняння розвитку мовлення дітей з порушеннями слуху та дітей з нормальним слухом. Розкриємо групу завдань з формування вмінь та навичок надбання, розширення та переробки інформації: відвідати кабінет сурдопедагога в спеціальному дошкільному навчальному закладі; ознайомитися з наочним матеріалом для формування вимови в кабінеті сурдопедагога. Наведемо групу завдань з формування самостійності у вивченні дитини, з наступним порівнянням висновків з об’єктивними характеристиками: скласти анамнез розвитку дитини зі слів батьків; отримати дані динаміки засвоєння знань, умінь та навичок за узагальненими даними; провести діагностичне обстеження дітей з вадами слуху. Група завдань з формування критичного ставлення до власних помилок складала: перед дзеркалом вимовляти голосні звуки, намагаючись відтворити їх за існуючою класифікацією творення звуків. Наведемо групу завдань з формування навичок творчого пошуку інноваційних корекційних форм впливу на розвиток дитини: порівняти методику формування фонем«А», «Я» української мови. Наведемо групу завдань з формування вмінь оволодівати знаннями, які впливають на педагогічне зростання: співвіднести дактилеми, відтворені дитиною, з вимовлянням нею фонем; підібрати малюнки для обстеження вимови приголосних «С», «З», «Ц»; намалювати профіль звука «А»; намалювати профіль звука «О». Наведемо групу завдань з формування постійності в постановці перспектив, цілей, розвиток нових ідей: підібрати мовленнєвий матеріал для  диференціації звуків «С – Ц»; підібрати мовленнєвий матеріал для  диференціації звуків «Ж – Ч»; схематично зобразити  звуки І та ІІ концентрів. Наведемо групу завдань з формування активності в бажанні допомогти дитині з порушеннями слуху: підібрати різні музичні інструменти для проведення індивідуального заняття з розвитку слухового сприймання та формування вимови; підібрати предметні малюнки для постановки різних звуків. Наведемо групу завдань з формування наполегливості в навчанні з високими академічними показниками успішності: провести з дитиною з порушеннями слуху вправи для розвитку дихання; провести заняття з дітьми з порушеннями слуху дошкільного віку з елементами фонетичної ритміки. Наведемо групу завдань з формування позитивної динаміки професійного зростання, яка проявляється в діях: ознайомитися з програмою для розвитку слухового сприймання та мовлення «Видима мова»; підібрати наочний матеріал для диференціації звуків «С – С'». Наведемо групу завдань з формування самостійності при вирішенні складних ситуацій: провести з дітьми з поорушеннями слуху дошкільного віку артикуляційні вправи для рухливості нижньої щелепи; провести з дітьми з порушеннями слуху дошкільного віку артикуляційні вправи для рухливості язика; проаналізувати заняття з розвитку слухового сприймання і формування вимови. Наведемо групу завдань з формування вільного переходу від теоретичних до практичних знань у навчанні: із запропонованих профілів перед дзеркалом вибрати профілів звуків«З», «С»; із запропонованих профілів вибрати профілів звуків«Д», «Т». Наведемо групу завдань з формування особистісних практичних професійних досягнень, здатності творити: ознайомитися з етапами роботи сурдопедагога з формування звука «К»; виготовити наочний матеріал для постановки звука «К»; провести дискусію на тему «Кохлеарна імплантація: за і проти». Наведемо групу завдань з формування відповідального ставлення до здобутих знань, як умови успішності майбутньої професійної діяльності: підготувати інформаційний стенд для батьків «Дотримання мовленнєвого режиму»; виступити з доповіддю на тему «Особливості розвитку мовлення дітей з порушеннями слуху після кохлеарної імплантації». Наведемо групу завдань з формування активного звертання до зовнішніх джерел: взяти участь у роботі метод об'єднання сурдопедагогів дошкільних навчальних закладів для дітей з вадами слуху; вивчити передовий досвід роботи центрів слухомовленнєвої реабілітації «ВАБОС», «Аврора».

Отже, відповідно до розробленого психологічного підходу, методика формувального експерименту ґрунтувалась на трьох домінантних мотивах, а саме: пізнавальному мотиві, мотиві досягнення успіху, мотиві запобігання неуспіху; симптомокомплексах, які є взаємозалежними та видозмінюються: інтерес до дитини, активність власного впливу, професійне зростання, трансформація професійних умінь; особистісне привласнення значимих умінь; 2) «модифікованих ознаках критеріїв».

Тобто, формування мотиваційної готовності студентів-сурдопедагогів до професійної діяльності має у структурі такі три групи проявів, що формуються на чотирьох рівнях:

1)мотиваційна готовність до пізнання;

2)мотиваційна готовність до досягнення успіху;

3)мотиваційна готовність до подолання запобігань неуспіху.

Список використаних джерел

1.Бондар В.І. Дидактика: ефективні технології навчання студентів. – К.: Вища школа, 2010. – 129 с.

2.Бондар В.І. Проблеми корекційного навчання у спеціальній педагогіці. – К. : Наш час, 2009. – 176 с.

3.Моргун В.Ф. Психологічний супровід професійної орієнтації // Психолого-педагогічний супровід профілізації освіти: теорія і практика. – Полтава, 2008. – С. 29-31.

4.Вірна Ж.П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога: монографія. – Луцьк : РВВ Вета, 2019. – 320 с.

5.Фомічова Л.І. Розвиток інтелекту та проектування навчання: чуючі, глухі, слабочуючі дошкільники . – К. : Міжнародна фінансова агенція, 1997. – 234 с.

6.AtkinsonJ.W., FeatherN.T. (eds.) Atheoryofachievementmotivation. – N.Y.: WiLey, 2016. – 192 р.

7.Essentialsof Psyhology. Exploration and application, 9thed /Dennis Coon, 2020. – 196 р.

8.Cattell J.M. Psychometrische Untersuchungen, Zweite Abtheilung. Philosophische Studien 3. – Р. 452 – 492.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ВПЛИВ СТРЕСУ НА ПСИХОЛОГІЧНЕ ТА ФІЗИЧНЕ ЗДОРОВ'Я ОСОБИСТОСТІ
20.04.2023 22:50
ПРОКРАСТИНАЦІЯ ТА ЇЇ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК З ЕМОЦІЙНИМИ СТАНАМИ І ТРИВОГОЮ
20.04.2023 17:05
ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ПСИХІЧНИХ СТАНІВ ТА РІВНЯ/ТИПУ АДАПТАЦІЇ ОСОБИ ДО СТРЕСУ
18.04.2023 23:29




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.244 сек. / Mysql: 1425 (0.192 сек.)