:: ECONOMY :: ПРО ПРИЗНАЧЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ У ПРОЦЕСІ РОЗГЛЯДУ СПРАВ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ’ЯЗАНІ З НЕЗАКОННИМ ВИРОБНИЦТВОМ, ПРИДБАННЯМ, ЗБЕРІГАННЯМ, ПЕРЕВЕЗЕННЯМ, ПЕРЕСИЛАННЯМ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ АБО ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН :: ECONOMY :: ПРО ПРИЗНАЧЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ У ПРОЦЕСІ РОЗГЛЯДУ СПРАВ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ’ЯЗАНІ З НЕЗАКОННИМ ВИРОБНИЦТВОМ, ПРИДБАННЯМ, ЗБЕРІГАННЯМ, ПЕРЕВЕЗЕННЯМ, ПЕРЕСИЛАННЯМ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ АБО ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН
:: ECONOMY :: ПРО ПРИЗНАЧЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ У ПРОЦЕСІ РОЗГЛЯДУ СПРАВ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ’ЯЗАНІ З НЕЗАКОННИМ ВИРОБНИЦТВОМ, ПРИДБАННЯМ, ЗБЕРІГАННЯМ, ПЕРЕВЕЗЕННЯМ, ПЕРЕСИЛАННЯМ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ АБО ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 16



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПРО ПРИЗНАЧЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ У ПРОЦЕСІ РОЗГЛЯДУ СПРАВ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ’ЯЗАНІ З НЕЗАКОННИМ ВИРОБНИЦТВОМ, ПРИДБАННЯМ, ЗБЕРІГАННЯМ, ПЕРЕВЕЗЕННЯМ, ПЕРЕСИЛАННЯМ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ АБО ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН

 
19.03.2023 00:40
Автор: Галкіна Олена Миколаївна, кандидат юридичних наук, провідний науковий співробітник науково-дослідної лабораторії з проблем наукового забезпечення правоохоронної діяльності та якості підготовки кадрів Харківського національного університету внутрішніх справ
[5. Юридичні науки;]


Кожна країна обирає власний шлях протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів з урахуванням історичних, соціально-культурних, економічних факторів, а також вимог ратифікованих міжнародних нормативно-правових актів. Стратегічним вектором державної антинаркотичної політики в Україні на сьогодні стало гасло щодо переходу від карального, кримінально-правового спрямування антинаркотичних заходів до лікувально-профілактичних як найбільш плідних у контексті подолання наркоманії. 

В цьому контексті 17 лютого 2023 р. народними депутатами України було подано проєкт Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо удосконалення відповідальності за незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення чи пересилання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів без мети збуту» (далі – законопроєкт) [1], головною метою якого є декриміналізація незаконного поводження з наркотичними засобами та встановлення адекватного адміністративного впливу на таких осіб.

Погоджуючись із пропозицією авторів законопроєкту щодо виключення статті 309 «Незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення чи пересилання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів без мети збуту» з Кримінального кодексу України [2] та внесення змін до статті 44 «Незаконні виробництво, придбання, зберігання, перевезення, пересилання наркотичних засобів або психотропних речовин без мети збуту в невеликих розмірах» КУпАП [3], маємо зазначити, що в такому разі при виявленні наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів постане питання щодо призначення експертизи з метою визначення – а чи відноситься вказаний предмет протиправних дій до вищезазначених речовин? На сьогоднішній день така експертиза призначається лише в рамках кримінального провадження. 

Отже, відповідно до ст. 222 КУпАП органи Національної поліції України розглядають справи про такі адміністративні правопорушення як правопорушення, визначені ст. 44 КУпАП. При розгляді справ за вказаними правопорушеннями ми можемо визначити, що протиправні дії – це незаконне зберігання без мети збуту наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів. Але визначення предмету протиправних дій можливо встановити лише за наявності спеціальних знань. Спеціальні знання потрібні для визначення – чи відноситься вказаний предмет протиправних дій до наркотичних речовин, або до психотропних речовин та прекурсорів, що включені до переліку, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 06.05.2000 № 770 [4]. На нашу думку, уповноважена особа Національної поліції не має можливості органолептично дослідити вилучений об’єкт та відповісти на окреслене питання. Дослідити та дати обґрунтований висновок щодо належності вилученого предмету протиправних дій можливо лише за умови наявності спеціальних знань та відповідних спеціальних досліджень, а саме проведення експертизи. Так, відповідно до ст. 273 КУпАП експерт призначається органом (посадовою особою), у провадженні якого перебуває справа про адміністративне правопорушення, у разі коли виникає потреба в спеціальних знаннях, у тому числі для визначення розміру майнової шкоди, заподіяної адміністративним правопорушенням, а також суми грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення, які підлягатимуть конфіскації. З метою визначення постаті ініціатора залучення експерта при розгляді справи про адміністративне правопорушення саме за ст. 44 КУпАП звернемося до ст. 213 КУпАП, яка встановлює, що до органів, які уповноважені розглядати справи про адміністративні правопорушення, відносяться органи Національної поліції. Тобто, можемо зазначити, що при залученні експерта у справі про адміністративне правопорушення по ст. 44 КУАП діє саме посадова особа органів Національної поліції в межах своїх повноважень. Визначення саме сутності постаті ініціатора призначення експертизи є важливим та дає нам можливість з’ясувати – на підставі саме якого процесуального документу в межах розгляду справи про адміністративне правопорушення за ст. 44 КУпАП уповноважена особа Національної поліції має право призначити експертизу (залучити експерта). Отже, потребують аналізу відомчі нормативно-правові акти, якими керуються спеціалізовані державні експертні установи МВС, а саме наказ МВС України від 17.07.2017 № 591 «Про затвердження Інструкції з організації проведення та оформлення експертних проваджень у підрозділах Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України» [5]. Відповідно до абз. 2 пп. 1 пункту 5 розділу І Інструкції, підставою для проведення експертиз відповідно до чинного законодавства є процесуальний документ (постанова, ухвала) про призначення експертизи, складений уповноваженою на те особою (органом). Відповідно до ст. 284 КУпАП по справі про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить одну з таких постанов: про накладення адміністративного стягнення; про застосування заходів впливу, про закриття справи. Окрім того, посилання на процесуальні документи, які складаються в межах провадження у справі про адміністративні правопорушення, передбачено наказом МВС України від 06.11.2015 № 1376 «Про затвердження інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах поліції» [6], в якому зазначений вичерпний перелік процесуальних документів, які виносить уповноважена особа: про накладення адміністративного стягнення; про закриття справи. Тому, спираючись на приписи ст. 284 КУпАП та п. 11 розділу IV наказу МВС України від 06.11.2015 № 1376, можемо зауважити, що на сьогодні законодавством не передбачено винесення постанови про призначення експертизи (залучення експерта) і у разі прийняття запропонованого законопроєкту виникне прогалина у чинному законодавстві України, що унеможливить призначення експертизи в межах провадження справи про адміністративне правопорушення за ст. 44 КУпАП. 

Підсумовуючи викладене, зазначимо, що роль осіб, які мають спеціальні знання, у процесі розгляду справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з незаконним виробництвом, придбанням, зберіганням, перевезенням, пересиланням наркотичних засобів або психотропних речовин, є необхідним, зокрема для якісної оцінки доказів та дотримання вимог щодо з’ясування всіх обставин справи. З метою удосконалення чинного законодавства стосовно призначення судової експертизи при розгляді справ про адміністративні правопорушення за ст. 44 КУпАП, пропонуємо внести зміни до наказу МВС України від 06.11.2015 № 1376 та викласти п. 11 Розділу ІV «Порядок розгляду справ про адміністративні правопорушення» у такій редакції: «У справі про адміністративне правопорушення посадова особа органу поліції, яка її розглядає, відповідно до статті 284 КУпАП виносить одну з таких постанов: про накладення адміністративного стягнення; про призначення експертизи; про закриття справи». 

Відповідно також необхідним є внесення змін до статті 284 КУпАП та викладення її у наступній редакції: 

«Стаття 284. Види постанов по справі про адміністративне правопорушення

По справі про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить одну з таких постанов:

1) про накладення адміністративного стягнення;

2) про застосування заходів впливу, передбачених статтею 241 цього Кодексу;

3) про призначення експертизи;

4) про закриття справи...».

Список використаних джерел:

1. Проєкт Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення відповідальності за незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення чи пересилання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів без мети збуту від 17.02.2023 № 9028 / Верховна Рада України. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/41365 (дата звернення: 15.03.2023).

2. Кримінальний кодекс України від 05.04.2001. Відомості Верховної Ради України. 2001. № 25-26. Ст. 131. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text (дата звернення: 15.03.2023).

3. Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984. Відомості Верховної Ради України. 1984. додаток до № 51, Ст.1122. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#n1469 (дата звернення: 15.03.2023).

4. Про затвердження переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів : Постанова Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 р. № 770. Офіційний вісник України. 2000. № 19. С. 789. 

5. Інструкція з організації проведення та оформлення експертних проваджень у підрозділах Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України : затв. наказом МВС України від 17.07.2017 р. № 591. Офіційний вісник України. 2017. № 73. С. 2254.

6. Інструкція з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах поліції : затв. наказом МВС України від 06.11.2015 р. № 1376. Офіційний вісник України. 2015. № 99. С. 3405.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОСОБЛИВОСТІ КВАЛІФІКАЦІЇ НАРУГИ НАД ДЕРЖАВНИМИ СИМВОЛАМИ
19.03.2023 00:18
ПОНЯТТЯ ТРУДОВОЇ ДИСЦИПЛІНИ
19.03.2023 00:15
ОСОБЛИВОВСТІ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ОНЛАЙН ПЛАТФОРМИ YOUTUBE В КОНТЕКСТІ АВТОРСЬКОГО ПРАВА
17.03.2023 12:00
НАЦІОНАЛЬНА СИСТЕМА ПРАВОВОЇ ОХОРОНИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ: КОНСТИТУЦІЙНІ ЗАСАДИ ТА ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНІ ВИМОГИ
14.03.2023 21:13




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.186 сек. / Mysql: 1425 (0.144 сек.)