У всі часи мотивація персоналу викликала велику увагу до цього процесу, адже ресурсом кожної компанії є люди, які мають різні особливості і потребують стимулювання їх праці. Сучасний глобалізований світ вимагає від керівників створювати нові методи мотивації персоналу. Від того на скільки буде ефективною праця співробітника залежить успіх будь-якої компанії. Працівники, які не мотивовані і не мають бажання працювати з великою віддачею у кінцевому рахунку можуть призвести компанію до краху.
Головною задачею менеджерів є як можливо ефективніше використовувати наявні трудові ресурси, а це може бути здійсненим у тому випадку, якщо персонал сам бажає працювати і отримує від цього задоволення.
Основним мотивуючим методом на підприємстві є заробітна плата, але не завжди вона може цілком мотивувати робітника до праці і до досягнення цілей. Інколи однієї заробітної плати не достатньо, адже кожний з робітників своєрідний і сприймає по різному мотивуючі методи, і якщо одному заробітної плати достатньо, то іншому потрібно щось інше. Саме тому нематеріальне мотивування працівників є найбільш ефективним і розповсюдженим в сучасних великих компаніях. Як одним з нематеріальні методів можна визначити відповідні умови праці: комфортний офіс з зоною відпочинку, організація свят, корпоративна культура, харчування за рахунок компанії, тренінги і підвищення освіти співробітників, скорочений робочий день в п’ятницю [1].
Інколи менеджери використовують нестандартні методи мотивування працівників. Прикладом цього може бути створення конкурентного середовища серед колективу, адже у деяких випадках працівники, відчуваючи боротьбу, починають працювати з великим натхненням. Цей метод широко використовується на підприємствах, які займаються торгівлею. Не рідко на підприємствах створюється посада HR-менеджерів.
У сучасному розумінні HR-менеджер – це менеджер, який замінює відділ кадрів і виконує значний об’єм обов’язків, з яких мотивування є найголовнішим. Саме HR-менеджер розроблює і впроваджує різні методики мотивування і стимулювання персоналу до праці. При розробці методів мотивування працівника HR-менеджер повинен встановити психологію позиціонування робітника в колективі. Існує два типи працівників співробітник індивідуаліст (головним є матеріальна мотивація) і співробітник-індивідуаліст (публічне визнання) [2].
Таким чином дуже важливим є звернення уваги на індивідуальні потреби працівника. Ієрархія потреб людини була створена ще А. Маслоу. В своїй ієрархії він визначив рівень важливості потреб людини, від найважливіших і першочергових, до тих які виникають згодом. Але слід зазначити, що кожна людина індивідуальна і рівень потреб однієї людини може відрізнятися від інших.
Отже, можна сказати, що жодне сучасне підприємство не може нехтувати сучасні методи мотивування. Не зважаючи на умови праці, кожен працівник індивідуальний і цінний по своєму, тому потрібно знаходити індивідуальний підхід до кожного, щоб підвищити рівень ефективності трудових ресурсів. До того ж, саме мотивація є інструментом економічного розвитку підприємства і країни в цілому. Це свідчить про те, що мінливий світ змінює цінності, а вимоги до умов праці постійно зростають.
Список використаних джерел:
1 Мотивація и оплата праці [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://www.aup.ru/books/m64/4_3.htm
2 Нематериальная мотивація [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://hrliga.com/index.php?module=profession&op=view&id=1551
______________________
Науковий керівник: Круглов Віталій Вікторович, кандидат наук з державного управління, дoцент, Харківський тoргoвeльнo-eкoнoмiчний інститут КНТEУ, м.Харків