:: ECONOMY :: ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ :: ECONOMY :: ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ
:: ECONOMY :: ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 29

Термін подання матеріалів

23 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 4



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ

 
14.12.2016 15:12
Автор: Шапоренко Олена Олександрівна, аспірант ДННУ «Академія фінансового управління»
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;]

Управління видатками державного бюджету – важлива складова бюджетної політики кожної країни, оскільки основна частка фінансових ресурсів держави перерозподіляється через державний бюджет. Від ефективності та раціональності планування й розподілу фінансового ресурсу залежить добробут та стабільність держави в цілому і кожного громадянина окремо. Аналіз видаткової частини Державного бюджету України свідчить про низьку ефективність бюджетної політики в частині видатків, основними проблемними питаннями є:

- недосконалість бюджетного законодавства; задекларований механізм середньострокового планування та прогнозування насправді не працює; головні розпорядники під час бюджетного процесу орієнтуються на складання якісних бюджетних запитів на один рік, складання прогнозу на наступні два роки за плановим відбувається без належних розрахунків та обґрунтувань;

- щорічно зростають видатки та дефіцит загального фонду державного бюджету (рис. 1 та рис. 2). Попри те, що кількість головних розпорядників скоротилась з 97 у 2011 році до 83 у 2016 році, а кількість бюджетних програм скоротилась із 976 у 2011 році до 475 у 2016 році, видатки загального фонду держбюджету зросли у 2,2 рази, а дефіцит у 3,3 рази; щороку накопичується обсяг державних запозичень;

- нерівномірний розподіл бюджетних коштів у часі, просторі й серед розпорядників коштів; вплив різних політичних сил на бюджетний процес, лобіювання фінансування окремих проектів чи установ;




Рис. 1 – Видатки та дефіцит загального фонду Державного бюджету України у 2011 - 2016 роках 

[Джерела:1, 7, 8, 9, 10, 11]




 Рис. 2 – Кількість головних розпорядників та бюджетних програм загального фонду державного бюджету в 2011 - 2016 роках 

[Джерела: 1 – 6]

 - порушення бюджетного законодавства, зокрема незаконне виділення коштів з резервного фонду, порушення нормативно-правових актів у сфері державних закупівель, завищення видатків на стадії планування без правових підстав, безвідповідальні рішення розпорядників коштів;

- у структурі видатків низька частка інвестиційних проектів, щороку формуються бюджети споживання, капітальні видатки майже не плануються. Разом з тим спостерігається низька ефективність використання бюджетних коштів (за деякими бюджетними програмами касові видатки становлять 60-70 %).

Враховуючи досвід країн з розвинутою економікою, можна запропонувати такі практичні заходи удосконалення механізму управління видатками державного бюджету:

1) удосконалення бюджетного законодавства:

- визначення у Бюджетному кодексі чітких фіскальних правил щодо граничного обсягу дефіциту, боргу, запровадження переліку виключних умов для внесення змін до державного бюджету, до розпису державного бюджету, визначення механізму проведення секвестру державного бюджету;

- внесення змін до нормативно-правових актів, що визначають процедуру розгляду проектів законів України про державний бюджет, та запровадити заборону депутатам приймати закони про збільшення загальної суми бюджетних витрат, запропонованої урядом; 

- забезпечення можливості головним розпорядникам переносити невикористані у поточному році бюджетні асигнування загального фонду на наступні роки в частині капітальних видатків, особливо видатків на реалізацію важливих державних інвестиційних проектів;

- запровадження відповідальності не лише за порушення бюджетного законодавства, а й за кінцевий результат виконання бюджетних програм;

2) подальша оптимізація кількості розпорядників та бюджетних програм з метою усунення дублювання функцій; при плануванні кожної бюджетної програми забезпечення чіткого визначення мети, завдань, строків та ефективних результативних показників;

3) переорієнтування з бюджету споживання на бюджет розвитку: збільшення капітальних вкладень в національні інвестиційні проекти, в пріоритетні галузі економіки;

4) формування дієвої системи контролю за ефективним використанням бюджетних коштів, забезпечення прозорості в управлінні державними фінансами;

Слід зазначити, що  запорукою ефективності проведення реформ в бюджетній сфері має стати одночасне проведення реформ в інших сферах державної політики.




Список використаних джерел:

1. Закон України від 25.12.2015 року № 928-VIII “Про Державний бюджет України на 2016 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

2. Закон України від 28.12.2014 № 80-VІІІ “Про Державний бюджет України на 2015 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

3. Закон України від 16.01.2014 № 719-VІІ “Про Державний бюджет України на 2014 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

4. Закон України від 06.12.2012 № 5515-VІ “Про Державний бюджет України на 2013 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

6. Закон України від 22.12.2011 № 4282-VІ “Про Державний бюджет України на 2012 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

6. Закон України від 23.12.2010 № 2857-VI “Про Державний бюджет України на 2011 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

7. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2016 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477

8. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2015 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477

9. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2014 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477

10. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2013 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477

11. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2012 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477

12. http://www.minfin.gov.ua – офіційний сайт Міністерства фінансів України. – [Електронний ресурс].

________________________


Науковий керівник: Павлюк Клавдія Василівна, доктор економічних наук, професор, Державна навчально-наукова установа «Академія фінансового управління»




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОСОБЛИВОСТІ ПОДАТКОВОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ
17.12.2016 19:46
ПОДАТКОВИЙ КОНСАЛТИНГ ЯК САМОСТІЙНИЙ ВИД ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ
17.12.2016 19:38
ПЕРЕРАХУВАННЯ ІНОЗЕМНОЇ ВАЛЮТИ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ МІЖ ЮРИДИЧНИМИ ОСОБАМИ БЕЗ ОТРИМАННЯ ЛІЦЕНЗІЇ
17.12.2016 19:22
ПОРІВНЯННЯ ДЕЯКИХ ВИДІВ ПОДАТКІВ УКРАЇНИ ТА КРАЇН СВІТУ
16.12.2016 22:49
МІСЦЕВІ ПOЗИКИ ТА ЇХ POЗВИТOК В УКPАЇНІ
16.12.2016 16:31
ОПОДАТКУВАННЯ ПЕНСІЙ УКРАЇНСЬКИХ ПЕНСІОНЕРІВ
16.12.2016 16:07
МЕХАНІЗМ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УДОСКОНАЛЕННЯ СОЦІАЛЬНИХ ВИДАТКІВ ДЛЯ СТВОРЕННЯ НАЛЕЖНИХ ПЕРЕДУМОВ ЗАДОВОЛЕННЯ ПОТРЕБ СУСПІЛЬСТВА
14.12.2016 15:50
ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ БЕЗРОБІТТЯ В УКРАЇНІ
10.12.2016 15:56
СУЧАСНИЙ СТАН БЕЗРОБІТТЯ В КРАЇНІ
10.12.2016 15:52




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.237 сек. / Mysql: 1396 (0.186 сек.)