:: ECONOMY :: ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ :: ECONOMY :: ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ
:: ECONOMY :: ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 22



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ

 
14.12.2016 15:12
Автор: Шапоренко Олена Олександрівна, аспірант ДННУ «Академія фінансового управління»
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;]

Управління видатками державного бюджету – важлива складова бюджетної політики кожної країни, оскільки основна частка фінансових ресурсів держави перерозподіляється через державний бюджет. Від ефективності та раціональності планування й розподілу фінансового ресурсу залежить добробут та стабільність держави в цілому і кожного громадянина окремо. Аналіз видаткової частини Державного бюджету України свідчить про низьку ефективність бюджетної політики в частині видатків, основними проблемними питаннями є:

- недосконалість бюджетного законодавства; задекларований механізм середньострокового планування та прогнозування насправді не працює; головні розпорядники під час бюджетного процесу орієнтуються на складання якісних бюджетних запитів на один рік, складання прогнозу на наступні два роки за плановим відбувається без належних розрахунків та обґрунтувань;

- щорічно зростають видатки та дефіцит загального фонду державного бюджету (рис. 1 та рис. 2). Попри те, що кількість головних розпорядників скоротилась з 97 у 2011 році до 83 у 2016 році, а кількість бюджетних програм скоротилась із 976 у 2011 році до 475 у 2016 році, видатки загального фонду держбюджету зросли у 2,2 рази, а дефіцит у 3,3 рази; щороку накопичується обсяг державних запозичень;

- нерівномірний розподіл бюджетних коштів у часі, просторі й серед розпорядників коштів; вплив різних політичних сил на бюджетний процес, лобіювання фінансування окремих проектів чи установ;




Рис. 1 – Видатки та дефіцит загального фонду Державного бюджету України у 2011 - 2016 роках 

[Джерела:1, 7, 8, 9, 10, 11]




 Рис. 2 – Кількість головних розпорядників та бюджетних програм загального фонду державного бюджету в 2011 - 2016 роках 

[Джерела: 1 – 6]

 - порушення бюджетного законодавства, зокрема незаконне виділення коштів з резервного фонду, порушення нормативно-правових актів у сфері державних закупівель, завищення видатків на стадії планування без правових підстав, безвідповідальні рішення розпорядників коштів;

- у структурі видатків низька частка інвестиційних проектів, щороку формуються бюджети споживання, капітальні видатки майже не плануються. Разом з тим спостерігається низька ефективність використання бюджетних коштів (за деякими бюджетними програмами касові видатки становлять 60-70 %).

Враховуючи досвід країн з розвинутою економікою, можна запропонувати такі практичні заходи удосконалення механізму управління видатками державного бюджету:

1) удосконалення бюджетного законодавства:

- визначення у Бюджетному кодексі чітких фіскальних правил щодо граничного обсягу дефіциту, боргу, запровадження переліку виключних умов для внесення змін до державного бюджету, до розпису державного бюджету, визначення механізму проведення секвестру державного бюджету;

- внесення змін до нормативно-правових актів, що визначають процедуру розгляду проектів законів України про державний бюджет, та запровадити заборону депутатам приймати закони про збільшення загальної суми бюджетних витрат, запропонованої урядом; 

- забезпечення можливості головним розпорядникам переносити невикористані у поточному році бюджетні асигнування загального фонду на наступні роки в частині капітальних видатків, особливо видатків на реалізацію важливих державних інвестиційних проектів;

- запровадження відповідальності не лише за порушення бюджетного законодавства, а й за кінцевий результат виконання бюджетних програм;

2) подальша оптимізація кількості розпорядників та бюджетних програм з метою усунення дублювання функцій; при плануванні кожної бюджетної програми забезпечення чіткого визначення мети, завдань, строків та ефективних результативних показників;

3) переорієнтування з бюджету споживання на бюджет розвитку: збільшення капітальних вкладень в національні інвестиційні проекти, в пріоритетні галузі економіки;

4) формування дієвої системи контролю за ефективним використанням бюджетних коштів, забезпечення прозорості в управлінні державними фінансами;

Слід зазначити, що  запорукою ефективності проведення реформ в бюджетній сфері має стати одночасне проведення реформ в інших сферах державної політики.




Список використаних джерел:

1. Закон України від 25.12.2015 року № 928-VIII “Про Державний бюджет України на 2016 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

2. Закон України від 28.12.2014 № 80-VІІІ “Про Державний бюджет України на 2015 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

3. Закон України від 16.01.2014 № 719-VІІ “Про Державний бюджет України на 2014 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

4. Закон України від 06.12.2012 № 5515-VІ “Про Державний бюджет України на 2013 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

6. Закон України від 22.12.2011 № 4282-VІ “Про Державний бюджет України на 2012 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

6. Закон України від 23.12.2010 № 2857-VI “Про Державний бюджет України на 2011 рік” (зі змінами) [Електронний ресурс] – режим доступу: www.rada.gov.ua.

7. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2016 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477

8. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2015 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477

9. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2014 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477

10. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2013 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477

11. Річний звіт про виконання бюджету станом на 01.01.2012 року – [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=146477

12. http://www.minfin.gov.ua – офіційний сайт Міністерства фінансів України. – [Електронний ресурс].

________________________


Науковий керівник: Павлюк Клавдія Василівна, доктор економічних наук, професор, Державна навчально-наукова установа «Академія фінансового управління»




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОСОБЛИВОСТІ ПОДАТКОВОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ
17.12.2016 19:46
ПОДАТКОВИЙ КОНСАЛТИНГ ЯК САМОСТІЙНИЙ ВИД ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ
17.12.2016 19:38
ПЕРЕРАХУВАННЯ ІНОЗЕМНОЇ ВАЛЮТИ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ МІЖ ЮРИДИЧНИМИ ОСОБАМИ БЕЗ ОТРИМАННЯ ЛІЦЕНЗІЇ
17.12.2016 19:22
ПОРІВНЯННЯ ДЕЯКИХ ВИДІВ ПОДАТКІВ УКРАЇНИ ТА КРАЇН СВІТУ
16.12.2016 22:49
МІСЦЕВІ ПOЗИКИ ТА ЇХ POЗВИТOК В УКPАЇНІ
16.12.2016 16:31
ОПОДАТКУВАННЯ ПЕНСІЙ УКРАЇНСЬКИХ ПЕНСІОНЕРІВ
16.12.2016 16:07
МЕХАНІЗМ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УДОСКОНАЛЕННЯ СОЦІАЛЬНИХ ВИДАТКІВ ДЛЯ СТВОРЕННЯ НАЛЕЖНИХ ПЕРЕДУМОВ ЗАДОВОЛЕННЯ ПОТРЕБ СУСПІЛЬСТВА
14.12.2016 15:50
ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ БЕЗРОБІТТЯ В УКРАЇНІ
10.12.2016 15:56
СУЧАСНИЙ СТАН БЕЗРОБІТТЯ В КРАЇНІ
10.12.2016 15:52




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.265 сек. / Mysql: 1396 (0.219 сек.)