:: ECONOMY :: ОСНОВНІ ІНСТРУМЕНТИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ІНФЛЯЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ :: ECONOMY :: ОСНОВНІ ІНСТРУМЕНТИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ІНФЛЯЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ
:: ECONOMY :: ОСНОВНІ ІНСТРУМЕНТИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ІНФЛЯЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 21



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ОСНОВНІ ІНСТРУМЕНТИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ІНФЛЯЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ

 
07.12.2011 13:05
Автор: Боржемська Вікторія Юріївна, студентка Вінницького фінансово-економічного університету
[Секція 5. Банківська справа. Фінанси, грошовий обіг та кредит;]
В статті досліджуються проблеми та перспективи застосування інструментів антиінфляційного регулювання як форми державного регулювання економіки України.
Ключові слова: державне регулювання ринкової економіки, механізм державного регулювання ринкової економіки, інфляція, темпи інфляції.
Вступ. Інфляція є одним із індикаторів макроекономічної нестабільності і фактором, від якого в значній мірі залежить соціально-економічний розвиток країни. Тому приборкання високої інфляції та її підтримання на сприятливому для економіки рівні є ключовою проблемою державної економічної політики.
Практичний досвід розвитку постсоціалістичних країн безперечно доводить, що причиною інфляції є не стільки ситуація на грошовому ринку, скільки комплекс причин, пов’язаних з глибокими економічними реформами практично в усіх аспектах економічного, соціального та інституціонального розвитку.
Постановка завдання. Мета статті полягає в досліджені основних інструментів державного регулювання інфляційних процесів в Україні, а також визначити основні напрями підвищення ефективності застосування цієї форми державного регулювання економіки в умовах побудови нової моделі суспільно-економічних відносин в Україні.
Аналіз публікацій та практики наукових досліджень. В сучасній економічній теорії існує декілька поглядів на сутність та основні чинники розвитку інфляційних процесів. Переважну більшість серед них займають погляди на це явище як на грошовий феномен, пов’язаний з причинами монетарного характеру. Окремі економісти вважають, що жорстке грошово-кредитне регулювання дозволяє вирішити цю проблему перехідного періоду (Гальчинський А., Литвицький В., Рябошлик О.). Саме тому серед інструментів державного антиінфляційного впливу виділяються заходи монетарного характеру, пов’язані з обмеженням приросту грошової маси.
Виклад основного матеріалу дослідження. Слід відзначити, що інфляція є результатом комплексної дії факторів пов’язаних з: розміром грошової маси в країні; ситуацією на товарному ринку; специфікою державного регулювання економіки (методами та формами державної стимулюючої політики); психологічним сприйняттям результатів державного впливу суб’єктами економічної діяльності. Переважання одного або декількох з цих факторів призводить до розвитку одного з трьох типів сучасної інфляції: класичний (спричинений дією монетарних чинників), ринковий (основним фактором є незбалансованість попиту та пропозиції на товарному ринку) та дисбалансовий (пов’язаний з циклічністю економічного розвитку країни). В статті визначена причинно-наслідкова залежність між факторами, що визначають темп інфляції та її наслідками для економіки (рис. 1), а також визначена позитивна роль помірних темпів інфляції для розвитку економічної системи.




Слід відмітити концептуальні напрями теорії державного регулювання економіки, зокрема підходи до визначення ефективності антиінфляційного регулювання з боку представників неокласичного синтезу, теорії „економіки пропозиції”.
Слід відзначити відсутність в економічній літературі чіткого визначення антиінфляційного регулювання як категорії механізму державного регулювання ринкової економіки. В результаті проведеного аналізу дамо наступне визначення поняття ”антиінфляційна форма механізму державного регулювання ринкової економіки” – це комплекс законодавчо закріплених заходів регуляторного характеру спрямований на уповільнення темпів інфляції та ліквідацію її наслідків для досягнення основних цілей державного регулювання економіки.
Основним методом антиінфляційного регулювання є дефляційна політика та політики регулювання доходів. Слід відзначити особливості грошово-кредитного та бюджетно-податкового механізмів антиінфляційного регулювання, а також механізму впливу основних інструментів цих форм державного регулювання економіки на процес уповільнення темпів інфляції. Також зазначимо, що важливим є питання розробки специфічного механізму державного регулювання економіки України, а не пряме копіювання окремих типових варіантів впливу держави на економічний розвиток країни. Автор відзначає, що в умовах соціально орієнтованої моделі розвитку важливим є не зменшення фінансування соціальних гарантій, паралельно з побудовою не стільки „соціально-справедливої”, скільки „економічно-доцільної” системи.
Застосування основних інструментів антиінфляційного регулювання в країнах з розвинутою ринковою економікою об’єднані в три групи: інструменти грошово-кредитного та бюджетно-податкового механізмів антиінфляційного регулювання, а також інструменти пов’язані з регулюванням рівня доходів суб’єктів економічної діяльності. Адже, застосування лише монетарних інструментів не дозволяє вирішити проблему прискорення інфляційних процесів, тобто необхідним є комплексний підхід пов’язаний з використанням системи антиінфляційних заходів.
Можна виділити три основні канали просування інфляції в постсоціалістичних країнах: канал валютного курсу; канал інфляційних очікувань (проблема репутації державних структур та довіри до заходів державного регулювання); канал сукупного попиту.
Для цієї групи країн можна виділити наступні групи факторів інфляційного впливу:
- грошові фактори: емісія паперових грошей, швидкість їх обертання, стан фінансової та кредитної систем, ситуація на валютному ринку;
- виробничі фактори: монополізація промислових об’єктів та повна відсутність конкурентних механізмів; високий рівень витрат виробництва;
- перекоси у структурі народного господарства: дефіцит основних видів товарів народного споживання.
Кожна з цих груп вимагає застосування специфічних інструментів державного впливу, а абсолютне вирішення проблеми впливу інфляційних процесів на динаміку та характер економічних і соціальних реформ потребує комплексного підходу та сприйняття інфляції як макроекономічної проблеми, що має системний характер.
В цілому за результатами аналізу можна зробити окремі висновки:
1. Українська економіка характеризується певною інерційністю. Значна частка динаміки інфляції обумовлюється інфляційною інерцією та сприйняттям поточної ситуації на валютному ринку.
2. Економіка характеризується поступовою частковою передачею ефекту валютного курсу. Знецінення гривні в поточному місяці на 1% призводить до зростання індексу споживчих цін на 0,3%.
3. Інфляція в українській економіці має адаптивний характер: формування очікування розвитку інфляційних процесів виникає на основі аналізу економічними суб’єктами її попереднього значення.
Проведене дослідження засвідчує, що специфіка інфляції в Україні полягає в її системному характері, тобто неможливо виокремити один, або два найбільш вагомих чинники розвитку інфляційних процесів.
Висновки. В статті наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми – державне регулювання інфляційних процесів в умовах трансформаційних змін в економіці України, що виявляється в розробленні теоретичних засад державного регулювання ринкової економіки та практичних заходів застосування антиінфляційного регулювання економіки нашої країни.
Проведене дослідження дало змогу зробити такі висновки:
Сучасна інфляція – це складний соціально-економічний процес, який є результатом комплексної дії таких факторів як: грошова маса в країні; ситуація на товарному ринку; специфіка державного регулювання економіки (методи та форми стимулюючої державної політики); реакція економічних суб’єктів на результати державного впливу; відкритість економічної системи дії зовнішніх факторів тощо. Розрізняють три типи інфляції: класичний, ринковий, дисбалансовий.
Антиінфляційне регулювання економіки – це одна з основних форм державного регулювання економіки, яка може бути охарактеризована як комплекс заходів з боку держави, спрямований на уповільнення темпів інфляції. В якості основних принципів антиінфляційного регулювання можна виділити: антиінфляційна економічна політика повинна розглядатися як складне і багатовимірне поняття; всі компоненти антиінфляційного регулювання повинні бути не тільки взаємоузгодженні та синхронізовані, але, обов’язково, повинна бути визначена пріоритетність їх використання на даний момент і за даних умов; сама сутність даної форми державного регулювання економіки, повинна бути пов’язаною з специфікою економічного розвитку та видом економічної системи суспільства; вона повинна змінюватися і корегуватися в залежності від тих завдань, які постають перед економікою на певних етапах її розвитку. Одна з основних сучасних концепцій антиінфляційного регулювання – таргетування інфляції. Вона передбачає використання наступних основних елементів: визначення цінової стабільності як основної мети державного регулювання економіки в довгостроковій перспективі; застосування центральним банком чітко визначених кількісних цільових показників щодо темпу інфляції та відповідальності за їх недотримання; ознайомлення громадськості з дією органів антиінфляційного регулювання.

Список використаної ітератури:
1. Базилевич В.Д., Базилевич К.С., Баластрик Л.О. Макроекономіка: Підручник/ За ред. В.Д. Базилевича. – К.: Знання, 2004. – 851 с.
2. Базилевич В.Д., Попов В.М., Базилевич К.С. Економічна теорія: Політекономія: Підручник/ За ред. В.Д. Базилевича. – 3-тє вид., перероб. і доп. – К.: Знання-Прес,2004. – 615 с.
3. Ватаманюк З.Г., Панчишин С.М. Економічна теорія: макро- і мікроекономіка. – К.: Альтернативи, 2003. – 610 с.
5. Заболоцький Б.Ф.. – Розміщення продуктивних сил України. Національна макроекономіка: Підручник. – К.:2003. – 368 с.
6. Матеріали наукової студентської конференції. – К.: Інститут економіки та права “КРОК”, 2001. – 111 с.

e-mail: v-bozhemska@mail.ru

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ТЕОРЕТИЧНI ЗАСАДИ ФIНАНСОВОЇ ПОЛIТИКИ
29.11.2011 18:58
ПІДПРИЄМНИЦЬКИЙ РИЗИК СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ТОВАРОВИРОБНИКА
26.11.2011 13:58
НАПРЯМКИ ОПТИМІЗАЦІЇ ГРОШОВОГО ОБІГУ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ
16.11.2011 17:42
ДОСЛІДЖЕННЯ ВИПУСКУ ТА ОБІГУ ЦІННИХ ПАПЕРІВ В УКРАЇНІ ЗА 2008-2010 РОКИ
09.12.2011 11:14
ОПТИМІЗАЦІЯ СТРУКТУРИ ОРГАНІЗОВАНИХ ФОРМ ЗАОЩАДЖЕНЬ ДОМОГОСПОДАРСТВ: ЗАСТОСУВАННЯ РЕЙТИНГОВОЇ ОЦІНКИ
07.12.2011 19:17
СУТНІСТЬ ТА ЕКОНОМІЧНИЙ ЗМІСТ БЕЗГОТІВКОВИХ РОЗРАХУНКІВ У БАНКУ
07.12.2011 14:59
АНАЛІЗ РИНКУ СТРАХУВАННЯ ЦИВІЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ АВТОВЛАСНИКІВ ЗА КОРДОНОМ «ЗЕЛЕНА КАРТКА»
07.12.2011 12:18
РОЛЬ ГРОШОВО-КРЕДИТНОЇ ПОЛІТИКИ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ
06.12.2011 22:30
ПРОБЛЕМИ ТА НАПРЯМКИ ФОРМУВАННЯ ЕФЕКТИВНОЇ ПОЛІТИКИ УПРАВЛІННЯ ГРОШОВИМИ ПОТОКАМИ НА ПІДПРИЄМСТВІ
06.12.2011 20:24
ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ПЛАТІЖНИХ КАРТОК В УКРАЇНІ
06.12.2011 18:15




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.170 сек. / Mysql: 1396 (0.132 сек.)