Актуальність. У медичній освіті варто постійно прагнути до вдосконалення методів навчання, щоб випускники вищих медичних закладів були готові до вимог сучасної медицини, що постійно змінюються за певних особливостей сьогодення, враховуючи воєнний стан в Україні. Одним із перспективних напрямів є гібридний варіант навчання, або blended learning, який комбінує та поєднує елементи традиційного (оффлайн) викладання дисципліни «Педіатрія» та сучасних технологій (онлайн). Такий комбінований підхід дозволяє здобувачам вищої освіти отримувати теоретичні знання та навички/компетентності більш ефективно, враховуючи їх індивідуальні особливості та потреби [1, с. 57].
На кафедрі педіатрії Одеського національного медичного університету для організації навчального процесу здобувачів вищої медичної освіти та лікарів-інтернів наполегливо запроваджуються і застосовуються сучасні та ефективні технології дистанційного навчання на базі цифрової платформи «Microsoft Teams», [2, с. 306; 3, с. 5].
Гібридне навчання в медичному закладі здатне комбінувати, поєднувати та удосконалювати наступні його варіанти, а саме:
- інтеграція традиційних та онлайн-форматів: гібридне (змішане) навчання передбачає використання традиційних форматів навчання (лекції, семінарські та практичні заняття, виробнича практика, вибіркові навчальні дисципліни, а також відпрацювання та удосконалення практичних навичок/компетентностей), так і онлайн-технологій (вебінари, майстер-клас, тренінги, електронні курси, мультимедійні матеріали). Наприклад, здобувачі та інтерни можуть переглядати онлайн-лекції перед заняттям, а потім використовувати класичні методи для обговорення матеріалу та застосування його на практиці;
- індивідуалізація навчання: гібридне (змішане) навчання дозволяє адаптувати навчальний процес під індивідуальні (особистисні) потреби здобувачів та інтернів. Вони можуть вивчати матеріал у зручний для себе час та темп, повертатися до складних тем та навичок/компетентностей і використовувати різні освітні ресурси для більш глибокого розуміння;
- використання інтерактивних методів: онлайн-платформи та цифрові програми навчання надають можливості для інтерактивної взаємодії та зворотного зв'язку. Здобувачі та інтерни можуть обговорювати кейси, вирішувати завдання, проводити віртуальні експерименти та отримувати зворотний зв'язок від викладачів та колег [4];
- підтримка самостійного навчання: гібридне (змішане) навчання сприяє розвитку навичок самостійної роботи у здобувачів та інтернів; самостійного пошуку інформації, аналізувати та оцінювати її, що особливо важливо для професійного зростання в медичній галузі;
- розвиток цифрової грамотності: використання онлайн-технологій у навчанні допомагає здобувачам вищої освіти та інтернам розвивати цифрову грамотність, компетентність, що є необхідною навичкою у сучасній медичній спільноті. Здобувачі навчаються ефективно працювати з інформацією, використовувати медіа-ресурси та спілкуватися через цифрові платформи [4].
Висновок. Гібридне (змішане) навчання є новітнім і потужним інструментом для сучасної медичної освіти. Такий підхід сьогодення дозволяє інтегрувати традиційні методи навчання із сучасними технологіями (поєднання онлайн та оффлайн форматів), забезпечуючи здобувачам вищої освіти та інтернам доступ до якісної та індивідуалізованої освіти. Впровадження гібридного навчання до медичних вузів сприяє підготовці кваліфікованих та компетентних лікарів в майбутньому, які будуть підготовані до викликів сучасної медичної практики.
Список літератури:
1. Теренда Н. О., Теренда О. А., Горішний М. І., Панчишин Н. Я. Особливості дистанційного навчання студентів в умовах пандемії Covid-19 (за результатами анкетування). Медична освіта. 2021. № 4. С. 57-60.
2. Хомік О. М., Бєлікова Н. О., Індика С. Я., Ковальчук О. М. Використання платформи Microsoft Teams для навчання студентів з обмеженими можливостями. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Том 87. №1. С.306-319.
3. Волосовець А. О., Слонецький Б. І., Зозуля І. С., Боброва В. І., Іващенко О. В., Вербицький І. В., Савченко Д. С. Особливості дистанційного навчання в рамках післядипломної підготовки лікарів з медицини невідкладних станів. Медична освіта. 2020. № 3. С. 5-8.
4. Про затвердження Положення про дистанційне навчання: наказ МОН України 2013. № 466. URL: https://osvita.ua/legislation/Dist_osv/2999/.
|