:: ECONOMY :: ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ :: ECONOMY :: ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ
:: ECONOMY :: ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 16



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ

 
06.02.2024 14:23
Автор: Козак Марія Михайлівна, асистент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка
[3. Педагогічні науки;]

Відсталість у розвитку мовлення у дітей з РАС може виявлятися в різних формах, включаючи повну або часткову відсутність мовлення, труднощі під час мовленнєвої діяльності та наявність розгорнутого мовлення з проявами мовленнєвих стереотипій та ехолалій. Ця проблема може впливати на комунікаційні аспекти мовлення, ускладнювати навчання та взаємодію з оточуючими. Організація позитивного емоційного контакту, створення атмосфери довіри та доброзичливості є ключовими аспектами корекційної роботи з дітьми дошкільного віку з РАС, як відзначають О. Форостян та Д. Кібкало [4].

Спільно із розвитком мовленнєвої активності у дітей з РАС формується фундамент для подальшого прогресу у розвитку мовлення, психічних процесів і інтелекту. Цей процес включає формування та активізацію слухового сприйняття, удосконалення дрібної та великої моторики, розвиток правильного мовленнєвого дихання, а також збагачення та уточнення пасивного словника [6].

При визначенні напрямку корекційної роботи важливо з’ясувати, в якому аспекті вона буде спрямована: розвиток мови, навички самообслуговування, соціальної взаємодії чи уяви. Вибір напрямку повинен враховувати конкретні потреби та особливості розвитку кожної дитини.

У деяких випадках пріоритетним може бути навчання навичкам самообслуговування, зниження рівня тривожності, встановлення первинного контакту, створення позитивного емоційного клімату та комфортної психологічної атмосфери для занять. Важливо спочатку виробити у дитини бажання вчитися, а потім допомагати їй засвоювати навчальний матеріал.

Крім того, важливо усвідомити, що діти з РАС схильні до психічного перевантаження, що може виводити їх з фізичного строю. У зв’язку з цим логопеди та педагоги повинні створити індивідуальний ритм роботи, враховуючи часті переходи між видами діяльності.

О. Грицай та Н. Голуб вказують на те, що заняття для розвитку дітей дошкільного віку з РАС повинні ґрунтуватися на принципах моделювання, наслідування та відтворення комунікативних ситуацій. Під час логопедичної роботи важливо коригувати звуковимову та сприяти розвитку фонематичних процесів [2, с. 338].

Враховуючи те, що основна мета інклюзивного навчання дітей із розладами аутистичного спектра та іншими особливими освітніми потребами полягає у формуванні у них навичок самостійності, адаптивності та професійної визначеності, інклюзивний процес завершується їхньою спеціалізацією та професіоналізацією. У зв’язку з цим важливо, щоб психолого-педагогічний супровід, заснований на індивідуальній навчальній програмі, поширювався і на цей етап розвитку та навчання дітей, створюючи можливості для ефективної співпраці між вчителями, батьками, шкільними адміністраторами та корекційними педагогами для покращення результатів навчання дітей із розладами аутистичного спектра [1, с.6].

Важливо враховувати, що, навчаючи дитину з РАС, необхідно не тільки формувати навчальні навички, але і розвивати її соціальний інтелект. Це включає здатність розуміти людей та орієнтуватися в соціальних ситуаціях, що є ключовим для успішної соціальної взаємодії. Соціальний розвиток є невід’ємною частиною життєво важливого компонента для дітей із розладами аутистичного спектра.

На перших етапах роботи з аутистичними дітьми важливо створювати емоційно комфортну атмосферу і уникати чіткої структуризації ходу занять. Аспекти, такі як постійність у часі занять та одяг спеціаліста, можуть сприяти звиканню дітей до ситуації. 

Процес навчання дітей з аутизмом може бути тривалим і вимагає застосування нестандартних методик. Крім того, виникає проблема у школах, коли діти переходять до середньої ланки, де вводяться нові предмети та збільшується вимоги до логічного мислення та розширення орієнтацій в навколишньому середовищі.

Діти з РАС потребують гнучкості у поведінці та вміння швидко адаптуватися. Також важливо створювати емоційно комфортну атмосферу та уважно враховувати їхні індивідуальні особливості. Такий підхід сприяє розвитку дітей, їхньому самостійному функціонуванню та освоєнню нестандартних способів взаємодії з оточуючим світом.

Навчання та розвиток дітей дошкільного віку з РАС відбуваються через різноманітні методи, такі як ABA-терапія, раннє втручання, ігрова терапія, TEACCH підхід, арт-терапія, полегшена комунікація і інші. Також використовують методи альтернативної комунікації, такі як система допоміжної альтернативної комунікації, Picture Exchange Communication System – PECS, методика Марії Монтессорі, технологія раннього навчання Глена Домана, логоритміка, а також різноманітні комунікативні пристрої із синтезаторами мовлення [5; 6].

Взагалі вважається, що всі ці методики є ефективними. Проте для навчання та розвитку дітей дошкільного віку з РАС можна рекомендувати Технологію раннього навчання Глена Домана. Проте слід враховувати, що це суб’єктивна думка, і вибір методики повинен базуватися на індивідуальних особливостях кожної дитини з РАС.

Ця методика полягає в навчанні дітей вимовляти слова, супроводжуючи їх ілюстраціями. Під час використання цього методу стимулюються чуттєві органи зору та активізується робота мозку [5; 6]. Дослідження відомих вчених підтверджують, що візуальна підтримка сприяє кращому розумінню мовних інструкцій дітьми з РАС, поліпшує їхнє щоденне спілкування, підвищує ефективність навчання та значно зменшує необхідність у словесних та фізичних підказках від вчителя [3].

Враховуючи це, можна визначити, що візуальний підхід до навчання («візуальна підтримка») відповідає освітнім потребам дітей з розладами аутистичного спектра, допомагаючи їм легше сприймати інформацію у більш доступній формі. Крім того, для навчання та розвитку дітей дошкільного віку з РАС фахівці часто використовують комунікативну систему обміну картинками Picture Exchange Communication System – PECS. За допомогою створених картинок зі словами дитина може покращити свої комунікаційні навички або перейти до вербального відтворення зображень [2, с. 339].

Сеанси з використанням системи PECS розподіляються на шість етапів, які відбуваються у форматі індивідуального навчання та спрямовані на розвиток навичок у структурованій, контрольованій і систематичній формі:

1. Навчання способів комунікації.

2. Розрізнення картинок.

3. Формування речень.

4. Відповіді на питання.

5. Висловлення відгуків і коментарів.

6. Використання наглядної комунікації [2].

Між переваг PECS включають: відтворення комунікативної функції, навчання дитини ініціювати вимову слів та поліпшення розуміння дитини.

Ефективні корекційно-розвивальні послуги для дітей з аутизмом вимагають взаємодії між педагогом-дефектологом, педагогом-вихователем, самою дитиною та її батьками. Здійснення комплексного обстеження та діагностики мовлення, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дитини із РАС дозволяє виявити особливості артикуляції та звукової вимови, оцінити рівень розвитку лексичних і граматичних навичок, фонематичних процесів, визначити рівень розвитку зв’язного мовлення та слухового самоконтролю, а також оцінити сформованість пам’яті, уваги та інших психічних процесів, які впливають на гармонійний та всебічний розвиток дитини з аутизмом.

Список літератури:

1. Беляк С. В., Скрипник Т. В. Роль візуальної підтримки в комунікативно-мовленнєвому розвитку дітей з аутизмом. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2017. Вип. 1. С. 70-75.

2. Грицай О. С., Голуб Н. М. Альтернативні засоби комунікації для дітей з РАС. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти. 2023. С. 337-341.

3. Позднякова А. О., Саєнко Т. А. Особливості застосування методу візуальної підтримки для організації життєдіяльності дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектру. Спеціальна освіта та соціальна інклюзія: виклики ХХІ століття: матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції (25 листопада 2021 року, м. Запоріжжя). Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2021. С. 22-23 URL: https://dspace.znu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/12345/5309/0048429.pdf?sequence=1#page=23 (дата звернення: 01.02.2024).

4. Психологічні особливості аутичних дітей. Інклюзивно-ресурсний центр №8 Святошинського району м. Києва. URL: https://kyiv8.irc.org.ua/psihologichni-osoblivosti-autichnih-ditej-14-47-21-15-04-2021/ (дата звернення: 01.02.2024).

5. Соколова Г. Б., Парфьонова Т. В. Корекційна робота з дітьми з розладами аутистичного спектру із використанням інноваційних технологій. Проблеми реабілітації: Збірник наукових праць / за ред. О. І. Форостян. Одеса: видавець Букаєв В. В., 2023. С. 145-148.

6. Форостян О. І., Кібкало Д. С. Корерційна робота з дітьми дошкільного віку з розладами аутистичного спектру. Інтеграція науки і практики в умовах модернізації спеціальної освіти України / за ред. С. Яковлевої, Н. Кабельнікової. Івано-Франківськ, 2023. С. 252-255.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
РЕАЛІЗАЦІЯ ІНТЕГРАТИВНОГО ПІДХОДУ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАГІСТРІВ-ОЛІГОФРЕНОПЕДАГОГІВ
31.01.2024 21:39
ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ СУЧАСНИХ МЕТОДІВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
23.02.2024 13:24
КЛАСИЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ПОЛТАВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА В ІСТОРІЇ ЖІНОЧОЇ ОСВІТИ ПОЛТАВЩИНИ (1818-2024 РР.)
22.02.2024 13:04
ВПРОВАДЖЕННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ПРИ ВИВЧЕННІ МОЛЕКУЛЯРНОЇ БІОЛОГІЇ СТУДЕНТАМИ-МЕДИКАМИ
21.02.2024 19:13
РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ ШЛЯХОМ ВПРОВАДЖЕННЯ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
21.02.2024 10:09
РЕАЛІЗАЦІЯ STEM-ПРОЄКТІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ СТУДЕНТІВ ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
20.02.2024 19:16
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
19.02.2024 17:59
POSSIBILITIES OF APPLICATION OF IMMERSIVE TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF MEDICAL STUDENTS AT CLINICAL DEPARTMENTS
16.02.2024 17:05
СУТНІСТЬ І ЗМІСТ ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
16.02.2024 16:54
ВПРОВАДЖЕННЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ТА ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНИХ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
10.02.2024 13:17




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 1.235 сек. / Mysql: 1425 (1.156 сек.)