Глобальний виклик, який постав перед Україною є російська військова агресія у формі збройної, політичної, економічної, інформаційної та інших видів. Війна – це явище, що не обходить нікого і ніщо стороною. Тому і ведення бізнесу не обійшло теж.
Декілька років назад під час пандемії COVID-19 більшість підприємств були вимушені перейти в Інтернет і жити в нових реаліях. Підприємці почали вчитися новим видам реклами і маркетингу, новим умовам поставок і новим функціям доставок. Тепер відбувається все те саме, але вже з поглядом на сьогодення війни [1].
Бізнес змушений змінити свій складський ланцюжок і збільшити складність і вартість всіх операцій, пов’язаних з виробництвом, доставкою і реалізацію продукції [2]. А тому розглянемо саме ведення інтернет-бізнесу, з точки продажу вже готової продукції.
Більшість логістичних компаній відмовилися від складських приміщень. Бізнеси відмовились закупівлі товарів в таких об’ємах, як це було раніше. Зараз дуже великий ризик знаходження товару в одному, постійному місці. Через часті влучання ракет, вся продукція може просто зникнути і варіант повернення коштів занадто важкий. Та і навіть замовлення нової продукції зараз відбуваються повільно, дорого і небезпечно. По суті зараз бізнес працює «з коліс» – отримав продукцію, відвантажив на свій склад і одразу реалізував.
Ведення інтернет-сторінок також ускладнилося. Планові чи раптові відключення світла, а також додатково впливають оголошені повітряні тривоги, і якщо бізнес в якійсь тривожній області то вибухи ледь не кожен день. Фізично за таких умов неможливо повноцінно знімати контент, проводити зйомки чи просто стабільно відписувати клієнтам. Бо це все потребує гарного зв’язку, Інтернету і часу. Тому зараз відслідковується затримка замовлень або збільшення часу їх виконання.
І напевно останнім пунктом слід охарактеризувати саме доставку. Адже по суті це один із головних пунктів. Не буде доставки – не буде продажу [3]. Ведення інтернет-бізнесу якраз і є саме доставка. З нею були проблеми з самого початку збройної агресії. Це величезна кількість блокпостів та оглядів, це відсутність пересування під час комендантської години, що в свою чергу унеможливлює своєчасну доставку продукції чи товарів.
Отож, підсумовуючи слід зазначити, що ведення інтернет-бізнесу в умовах війни досить тривожний і важкий процес. Адже тепер з’явилися часті затримки, став відбуватися повільніше навіть сам процес замовлення продукції. Але в цей час бачимо, що бізнес все одно розвивається і навіть незважаючи на перешкоди отримує прибуток, хоч і він менше минулого, разом з тим відбувається і наповнення державного бюджету. А тому є впевненість, що з нашими підприємцями після перемоги значну частину таких проблем можна буде вирішити і навіть завдяки минулому досвіду покращити кожен з пунктів.
Список використаних джерел
1. Бізнес під час війни : URL : https://www.epravda.com.ua/news/2022/09/27/691914/ (дата звернення: 10.11.2022)
2. Головна задача – вистояти. Що турбує бізнес в Україні під час війни : URL : https://www.rbc.ua/ukr/news/glavnaya-zadacha-vystoyat-bespokoit-biznes-1655831867.html (дата звернення: 8.11.2022)
3. Слободянюк, О. Функціонування бізнес-структур в умовах воєнного стану. Проблеми раціонального використання соціальноекономічного, еколого-енергетичного, нормативно-правового потенціалу України та її регіонів: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції ГО «ІЕЕЕД», (01 червня 2022 року), м. Луцьк: СПД Гадяк Жанна Володимирівна, друкарня «Волиньполіграф», 2022. 214 с.
|