:: ECONOMY :: ФІНАНСИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ :: ECONOMY :: ФІНАНСИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
:: ECONOMY :: ФІНАНСИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 16



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ФІНАНСИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

 
21.10.2022 18:18
Автор: Пітенко Олена Станіславівна, викладач вищої категорії, Павлоградський фаховий коледж Національного технічного університету «Дніпровська політехніка»
[1. Економічні науки;]

Наповнення державного та місцевих бюджетів в  умовах воєнного стану є надзвичайно важливим, а для цього необхідно забезпечити належне та безперервне їх виконання.

Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України та іншими центральними органами виконавчої влади було прийнято низку оперативних рішень, які забезпечили ефективне функціонування бюджетної сфери та життєво необхідних потреб територіальних громад у період дії воєнного стану.

На виконання державного та місцевих бюджетів впливає багато чинників, але на сьогодні основним  став фактор війни. Відповідно до офіційної інформації, реальне падіння економіки нашої держави складає до 30%. Це втрата виробничого потенціалу країни внаслідок знищення підприємств, призупинення їх діяльності або зменшення обсягів виробництва, переміщення підприємств із зони бойових дій або прифронтових регіонів до інших областей, мобілізація працівників для захисту країни, різке здорожчання енергоносіїв, ускладнення логістики постачання та відвантаження продукції, руйнування інфраструктури та безліч інших чинників, що негативно вплинули на економічну діяльність нашої країни.  

Як результат цього ми отримали зростання інфляції за даними Національного банку України до 30% в поточному році і в проєкті державного бюджету на наступний рік він теж закладається на рівні 25-30% [1]. 

При таких умовах місцеві фінансові органи та головні розпорядники бюджетних коштів стикаються з викликами, внаслідок чого кожне прийняте рішення має бути виваженим та відповідати нормам законодавства. Використання бюджетних коштів повинно бути ефективним та раціональним внаслідок тих викликів, що постали перед нашим суспільством. Для цього було проведено аналіз доходів та видатків бюджетів різних рівнів і як результат відбулося скорочення видатків.  

Відповідно до інформації Міністерства фінансів України за січень-серпень 2022 року державний бюджет виконано з дефіцитом у сумі 416,9 млрд.грн, у тому числі загальний фонд – 418,1 млрд.грн, проти запланованого розписом загального фонду на січень-серпень 2022 року дефіциту у сумі 864,2 млрд.гривень [2].

Основними джерелами наповнення державного бюджету є сплата податку на додану вартість з вітчизняних товарів (14,4%) та імпортних товарів (14%), податок з доходу фізичних осіб (8,8%), податок на прибуток підприємств (8%), доходи від власності та підприємницької діяльності (6,5%). Надходження коштів від закордонних країн і міжнародних організацій становить 26,16% від загальної суми отриманих доходів державного бюджету України [3].

Основною статтею витрат державного бюджету становить фінансування Збройних сил України.  У першому півріччі видатки на оборону, безпеку, правопорядок складали майже половину (47,5%) видатків держбюджету [4].

За період від початку війни доходи бюджету (без зовнішніх грантів) покривали тільки 40% видатків бюджету. Дефіцит загального фонду за 7 місяців становив 411,3 млрд. грн або  більше понад 8 разів, ніж за аналогічний період минулого року. Майже половину (48%) потреби у бюджетному фінансуванні з початку року Україна закривала за рахунок зовнішньої допомоги (пільгові кредити і позики), ще третину – за рахунок монетизації дефіциту Нацбанком. Щодо останнього джерела - це крихка конструкція для фінансової стабільності, але вона дала можливість виграти час [4].

За даними Міністерства фінансів України  у червні поточного року гранти ЄС, США, інших держав та міжнародних організацій становили 38,12 млрд.грн проти 15,9 млрд.грн у травні. У липні вони збільшилися до 80,4 млрд.грн, а в серпні — до 109,7 млрд.грн. Внаслідок  цього доходи загального фонду держбюджету в серпні зросли до 204,6 млрд.грн зі 169,6 млрд.грн у липні, тоді як касові витрати - до 212,1 млрд.грн зі 174,5 млрд.грн [5]. 

Отримання грантів та кредитів не можливо безкінечно. Фінансові ресурси інших країн теж обмежені і вичерпні, а отримані кредити необхідно буде повертати з дотриманням взятих зобов’язань. Важливим питанням постає розвиток власної національної економіки, створення умов для стимулювання товаровиробників до відновлення та розширення виробничої діяльності, створення нових підприємств з урахуванням потреб воєнного стану, прокладання нових логістичних маршрутів постачання ресурсів та можливості реалізації виготовленої продукції. Як видно з останніх подій,  продукція українських товаровиробників користується попитом на світовому ринку, особливо продукція агропромислового комплексу. Відновлення експорту сільськогосподарської продукції забезпечує надходження податків і валютної виручки до державного бюджету та стабілізацію курсу національної валюти. Допомога у вирішенні проблем реалізації продукції металургійної галузі теж повинна бути в пріоритеті держави, адже це збільшить надходження валютної виручки до бюджету. 

Також велика увага має приділятися наповненню місцевих бюджетів територіальних громад,  від виконання яких залежить підтримка збройних сил, ліквідація наслідків обстрілів та вторгнення ворога, соціальна підтримка населення, забезпечення безперебійної роботи соціальної інфраструктури та інше.       

Павлоградська міська територіальна громада розташована у регіоні, наближеному до бойових дій. Ми - прифронтовий тил. Місто стало гуманітарним хабом з початку повномасштабного вторгнення російських окупантів. Таким чином збільшилися витрати місцевого бюджету саме на соціальну сферу (виплати матеріальної допомоги сім’ям військовослужбовців, гуманітарна допомога внутрішньо переміщеним особам, допомога малозабезпеченим та інші соціальні виплати), обслуговування та розвиток інфраструктури міста, відновлення пошкоджених об’єктів внаслідок обстрілів і т.д.             

Загальний фонд бюджету Павлоградської міської територіальної громади за січень – вересень 2022 року виконано в сумі 764182,4 тис.грн або на 103,7%. Із загальної суми надходжень власні надходження складають 570565 тис.грн, субвенції з державного та інших бюджетів – 168433,3 тис.грн, дотації з державного та інших бюджетів – 25184,1 тис.грн. За січень – вересень 2022 року власних надходжень отримано в сумі 570565 тис.грн, що становить 105,2% планових показників та на 32% або 138279,3 тис.грн більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Надходження спеціального фонду бюджету Павлоградської міської територіальної громади за січень –вересень 2022 року (без урахування власних доходів бюджетних організацій) склали 1798,3 тис.грн, в тому числі: до цільового фонду міської ради – 1151 тис.грн, фонду охорони навколишнього природного середовища – 609,5 тис.грн, бюджету розвитку – 37,8 тис.грн [6].

Видаткова частина загального фонду бюджету Павлоградської міської територіальної громади за січень-вересень 2022 року виконана в сумі 538510,5 тис.грн, або на 82,1% до плану. Невиконання видаткової частини бюджету пов’язано з тим, що в умовах запровадження воєнного стану в країні Державна казначейська служба України у м.Павлоград здійснює платежі за дорученнями клієнтів з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунку в черговості, визначеній п.19 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 року № 590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» (зі змінами) [6].

Тому як ніколи стало важливим питання наповнення місцевого бюджету. Вирішення цієї проблеми можливе внаслідок системної та послідовної економічної політики центральних органів влади та місцевого самоврядування. Такі заходи повинні забезпечувати сприянню працевлаштування внутрішньо переміщених осіб, створення нових робочих місць (модернізація, розширення, створення нових та релокація підприємств), ефективне управління ресурсами територіальної громади, ефективне використання земельних ресурсів громади, підтримка розвитку малого бізнесу (конкурси бізнес-проєктів з отриманням коштів на розвиток власної справи, пільгове кредитування, перегляд розміру орендної плати, податкових ставок і т.д.) та  інші заходи, які забезпечать у перспективі надходження коштів до бюджетів різних рівнів. 

Список використаних джерел:

1. Бюджет-2023: що буде з курсом гривні та інфляцією? 

URL:https://lb.ua/economics/2022/09/15/529424_byudzhet2023_shcho_bude_z_kursom_grivni.html#:~:text  

2. Виконання державного бюджету України URL:https://index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/gov/#:~:text   

3. Доходи держбюджету України URL:https://index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/gov/income/#:~:text   

4. Бюджетне фінансування 

URL:https://www.epravda.com.ua/columns/2022/08/ 8/690120/#:~:text  

5. Західні гранти допомогли утримати дефіцит держбюджету України на рівні 5 млрд.грн. - Мінфін 

URL:https://biz.nv.ua/ukr/finance/deficit-byudzhetu-ukrajini-zalishivsya-na-rivni-5-mlrd-grn-novini-ukrajini-50267321.html#:~:text&text

6. Виконання бюджету Павлоградської міської територіальної громади за 9 місяців 2022 року 

URL:https://pavlogradmrada.dp.gov.ua/finansove-upravlinnya/vikonannya-byudetu/vikonannya-byudzhetu-pavlogradsko%d1%97-misko%d1%97-teritorialno%d1%97-gromadi-za-9-misyaciv-2022-roku.html#:~:text



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
PECULIARITIES OF CAPITAL INVESTMENT ACCOUNTING
27.10.2022 03:34
ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ МАРКЕТИНГУ В СИСТЕМІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
27.10.2022 02:59
ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ МІГРАЦІЙНИМИ ПОТОКАМИ: ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ
27.10.2022 02:47
INFORMATION CHANNELS COMMUNICATIONS OF MODERN COMPANY
27.10.2022 02:07
РОЛЬ ЦИФРОВИХ ФІНАНСОВИХ ТА БІЗНЕС-АКТИВІВ В ЕКОНОМІЧНОМУ ЗРОСТАННІ КРАЇНИ
27.10.2022 01:38
ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ ТОРГІВЛІ В УМОВАХ КРИЗОВОЇ СИТУАЦІЇ
27.10.2022 00:42
ВПЛИВ РОСІЙСЬКОЇ АГРЕСІЇ НА ДЕРЖАВНИЙ БЮДЖЕТ УКРАЇНИ
26.10.2022 20:22
ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В УПРАВЛІННІ ПІДПРИЄМСТВОМ ПІД ЧАС ВІЙНИ
26.10.2022 18:00
СОЦІАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ В УМОВАХ ВІЙНИ
26.10.2022 17:41
КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ УГРУПУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ ЗА РОЗМІРОМ
26.10.2022 16:12




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.687 сек. / Mysql: 1425 (0.625 сек.)