:: ECONOMY :: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВПИЛИВУ ПСИХІЧНОЇ ТРАВМИ НА ФОРМУВАННЯ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ :: ECONOMY :: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВПИЛИВУ ПСИХІЧНОЇ ТРАВМИ НА ФОРМУВАННЯ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ
:: ECONOMY :: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВПИЛИВУ ПСИХІЧНОЇ ТРАВМИ НА ФОРМУВАННЯ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 19



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВПИЛИВУ ПСИХІЧНОЇ ТРАВМИ НА ФОРМУВАННЯ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ

 
17.02.2022 13:53
Автор: Олійник Олеся Володимирівна, студентка Національної академії внутрішніх справ
[Психологія і педагогіка]


Багато досліджень, що мали місце в останні роки, вказують на те, що психологічна травма є трансдіагностичним фактором вразливості, який причетний до широкого діапазону розладів. Дані отримані багатьма науковцями вказують, що при вивченні наслідків травми слід орієнтуватись на людину а не на розлад що виник. В цьому контексті Чікетті та Рогош [1] ввели поняття еквіфінальності та мультифінальності. Принцип еквіфінальності говорить про те, що різноманітні фактори розвитку можуть, в залежності від їх взаємодії з іншими факторами, призводити до одного фіналу. Принцип мультифінальності говорить про те, що один фактор може приводити до різних результатів розвитку.


Дослідження психологічної травми виявили, що психологічна травма може бути причиною багатьох форм девіантної поведінки. Люди що мають однакові розлади (розлади харчування, розлади пов’язані з вживанням психоактивних речовин, розлади потягів ітд) водночас можуть мати велику різницю як в  характері самого розладу так і в його силі в залежності від характеру пережитої психологічної травми. В той же час, люди що мають схожу природу психологічної травми можуть мати багато схожого в формуванні розладу. Встановлено, наприклад, що ранні психологічні травми призводять до формування ранніх психопатологій, високого рівня супутніх захворювань, підвищеного ризику суіциду і погано піддаються лікуванню [2].


До останнього часу спостерігалась тенденція дистанціювати проблеми що вивчаються в рамках психології девіантної поведінки від проблем інших дисциплін, що ускладнювало роботу з складними теоретичними та практичними питаннями пов’язаними з поведінкою, що не відповідає загальноприйнятим нормам. Соціальний підхід, що базується лише уявленні про суспільно безпечну чи небезпечну поведінку людини, не дозволяє, з одного боку, всебічно аналізувати психічні процеси що відповідають за формування девіацій, а з іншого не дозволяє надавати ефективну допомогу. 


В рамках психологічного підходу девіантна поведінка розглядається як наслідок внутрішнього конфлікту, деструкції та саморуйнування особистості. Девіантна поведінка веде до блокування росту особистості, а  іноді, навіть веде до деградації. Девіант у відповідності до власного підходу, свідомо чи несвідомо, прагне зруйнувати власну самоцінність. 


Значна частина досліджень в галузі вивчення розладів пов’язаних з девіантною поведінкою присвячена делінквентній, адиктивній, патохарактерологічній та психопатологічній поведінці. Девіації пов’язані з гіперздібностями людини вивчені порівняно менше.


Формування девіантної поведінки відбувається внаслідок взаємодії біологічних чинників та факторів оточуючого середовища. Важливість вивчення фактору ранньої травматизації в подальшому розвитку різноманітних розладів (Рис 1.1) поведінки акцентується багатьма дослідженнями тварин та зростаючою кількістю досліджень нейробіології ранніх травм людей [3]. В рамках цих досліджень було зроблено чотири головних висновки. 


По-перше рання травматизація веде до дисфункції реакцій людини на стрес. Що в свою чергу веде до зростання вразливості для великої низки поведінкових розладів.


По-друге, в розвитку стресової системи людини існують критичні часові вікна. Таким чином не лише природа травми але і час, коли вона мала місце, відіграють провідну роль в формуванні вразливості чи навпаки стійкості в протистоянні стресовим ситуаціям [5]. Дитинство і підлітковий вік є критичними періодами для розвитку людини. Так як в цей час провідну роль в житті дитини відіграють основні опікуни, це можливо значною мірою і пояснює чому травматичні стосунки з опікунами мають для дитини такі руйнівні наслідки в подальшому.











Рис 1.1 Роль психологічної травми в спектрі формування девіантної поведінки [4].

По-третє, дослідження привернули увагу до факторів оточуючого середовища, а особливо до факторів взаємодії з генетичною вразливістю. Внаслідок цього відбулось зростання інтересу до вивчення потенційної важливості негативних та позитивних факторів оточуючого середовища на експресію генів.


І нарешті було зроблено висновок про те, що тіло та розум нерозривно поєднані як здоров’ям так і хворобою, що дозволяє говорити про те, що рання травматизація впливає на спектр розладів що споріднені між собою на рівні етіопатогенезу. Роберт Анда, Вінченцо Фелітті та їх колеги [6] провели дослідження в 17 000 медичних закладах і ретроспективно оцінили вплив дитячих травм на життя людей. Рання травматизація була тісно пов’язана з збільшенням ризику виникнення девіантних форм поведінки, включаючи депресію, тривожність, зловживання психоактивними речовинами, проблемами поведінки ітд. Прослідковується також зв’язок у формі «ступінь травматизації = ступінь важкості захворювання», тобто наростання важкості психологічних розладів корелювалось з ступенем травматичності ранніх переживань.


Сучасні дослідження говорять про те, що лише у порівняно невеликої частини людей розвиваються розлади внаслідок одної небезпечної чи екстремальної події. Іншими словами, велика кількість людей може протистояти таким подіям [7]. Фактори що пояснюють цю людську стійкість імовірніше всього пов’язані з складними механізмами взаємодії між біологічними, психологічними та факторами оточуючого середовища [8]. Одночасно, очевидним є факт що здатність протистояти травматичним подіям глибоко пов’язана з досвідом який людина мала в період свого розвитку. 


Список використаних джерел:


1. Cicchetti, D., & Rogosch, F. A. (1996). Equifinality and multifinality in developmental psychopathology. Development and Psychopathology, 8, 597–600. 


2. Teicher, M. H., & Samson, J. A. (2013). Childhood maltreatment and psychopathology: A case for ecophenotypic variants as clinically and neurobiologically distinct subtypes. American Journal of Psychiatry, 170, 1114–1133.


3. Heim, C., & Binder, E. B. (2012). Current research trends in early life stress and depression: Review of human studies on sensitive periods, gene-environment interactions, and epigenetics. Experimental Neurology, 233, 102–111.


4. Steven N. Gold. (2017) APA Handbook of Trauma Psychology, American Psychological Association   Washington, DC,  27.


5. Lupien, S. J., McEwen, B. S., Gunnar, M. R., & Heim, C. (2009). Effects of stress throughout the lifespan on the brain, behaviour and cognition. Nature Reviews Neuroscience, 10, 434–445.


6. Anda, R. F., Felitti, V. J., Bremner, J. D., Walker, J. D., Whitfield, C., Perry, B. D., Giles, W. H. (2006). The enduring effects of abuse and related adverse experiences in childhood: A convergence of evidence from neurobiology and epidemiology. European  Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 256.


7. Bonanno, G. A., & Diminich, E. D. (2013). Annual research review: Positive adjustment to adversity—trajectories of minimal-impact resilience and emergent resilience. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 378–401.


8. Southwick, S. M., Bonanno, G. A., Masten, A. S., Panter-Brick, C., & Yehuda, R. (2014). Resilience definitions, theory, and challenges: Interdisciplinary perspectives. European Journal of Psychotraumatology. 



____________________



Науковий керівник: Власенко Софія Борисівна, кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри юридичної психології,  Національна академія внутрішніх справ









Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
SOME ASPECTS OF THE ORGANIZATION OF THE TRAINING PROCESS UNDER CONDITIONS OF WAR IN UKRAINE
25.03.2022 13:23
КОНЦЕПТУАЛЬНО-МЕТОДОЛОГІЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ ПРИРОДНИЧИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПЕДАГОГІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ
23.03.2022 21:14
КОРЕКЦІЙНО-ОЗДОРОВЧА РОБОТА ІЗ ДІТЬМИ ДОШКІЛЬОГО ВІКУ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ЗДО № 464 М. ХАРКОВА
23.02.2022 09:44
ТРУДНОЩІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ ПРОХОДЖЕННІ ПЕДАГОГІЧНОЇ (ЛОГОПЕДИЧНОЇ) ПРАКТИКИ НА БАЗІ ЗДО
22.02.2022 23:25
ПРОФЕСІОГРАФІЧНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
22.02.2022 14:32
МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ТЕКСТУАЛЬНОЇ ЛІНГВІСТИКИ В КОМУНІКАТИВНОМУ ПРОЦЕСІ
20.01.2022 16:30
ЗНАЧЕННЯ МОРАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО КЛІМАТУ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕКТИВУ У ФОРМУВАННІ ОПТИМІЗМУ ВИХОВАТЕЛЯ
19.01.2022 09:13
ОРГАНІЗАЦІЯ ФОРМУВАННЯ СУБ’ЄКТНИХ ВІДНОСИН У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ЗАКЛАДАХ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ
17.02.2022 13:15
ПІДГОТОВКА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ ДЛЯ НАУКОЄМНОГО ПІДПРИЄМСТВА
17.02.2022 12:57
СТАН ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ В УНІВЕРСИТЕТІ: ОПИТУВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
13.03.2022 22:17




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.269 сек. / Mysql: 1396 (0.218 сек.)