:: ECONOMY :: ПОДАТОК НА ДОХОДИ ФІЗИЧНИХ ОСІБ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ В ЄВРОПЕЙСЬКЕ СПІВТОВАРИСТВО :: ECONOMY :: ПОДАТОК НА ДОХОДИ ФІЗИЧНИХ ОСІБ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ В ЄВРОПЕЙСЬКЕ СПІВТОВАРИСТВО
:: ECONOMY :: ПОДАТОК НА ДОХОДИ ФІЗИЧНИХ ОСІБ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ В ЄВРОПЕЙСЬКЕ СПІВТОВАРИСТВО
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 29

Термін подання матеріалів

23 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 26



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПОДАТОК НА ДОХОДИ ФІЗИЧНИХ ОСІБ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ В ЄВРОПЕЙСЬКЕ СПІВТОВАРИСТВО

 
08.10.2011 12:24
Автор: Каюк Ірина Василівна, магістр з фінансів Черкаського державного технологічного університету
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;]
Податкова система потребує приведення у відповідність з пріоритетами державної політики соціально-економічного розвитку, забезпечення достатнього обсягу сукупних податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів згідно проведення збалансованої бюджетної політики. З огляду на це, важливим є реформування і подальше вдосконалення механізму оподаткування доходів фізичних осіб, що відповідає загальносвітовим тенденціям.
Велику спадщину з питань оподаткування доходів громадян становлять фундаментальні праці П. П. Вензеля, Д. Боголєпова, О. О. Ісаєва, В. О. Лебедєва, І. Х. Озерова, М. І. Тургенєва, Ф. Нітті. Серед вітчизняних учених, які досліджують питання оподаткування доходів фізичних осіб, варто виділити праці В. Андрущенка, В. Вишневського, А. Крисоватого, В. Опаріна, В. М. Мельника, Т. А. Коляди, І. Є. Чуркіної.
Метою дослідження є визначення пріоритетних напрямів розвитку та оцінка можливостей зростання фіскальної ефективності і соціальної справедливості оподаткування доходів фізичних осіб.
У незалежній Україні до 2004 року податок з доходів фізичних осіб справлявся відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України „Про прибутковий податок з громадян” і передбачав ставки в розмірі від 10 до 40 % від суми доходу. З 1 січня 2004 року оподаткування доходів фізичних осіб за прогресивною шкалою змінено на оподаткування за єдиною фіксованою ставкою в розмірі 13 %, а з 1 січня 2007 року – 15 % відповідно до п. 7.1 ст. 7 Закону України „Про податок з доходів фізичних осіб”. Після прийняття Податкового кодексу ставка податку складає 15 % бази оподаткування одержаних у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які виплачуються платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами. Якщо загальна сума отриманих платником податку у звітному податковому місяці доходів перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати встановленої законом на 1 січня звітного податкового року, ставка податку становить 17 % суми перевищення з урахуванням податку, сплаченого за ставкою 15%.
Щодо світової практики, то чимало країн використовують прогресивний метод оподаткування доходів фізичних осіб. Найбільша ставка оподаткування доходів фізичних осіб в Фінляндії – 61 %, Нідерландах – 60 %, Франції – 56 %, Мексиці, Туреччині – 55%, Швеції – 51 %. У США ставка податку коливається від 15 % до 39,6 %  залежно від категорії оподаткування громадян, у Великобританії встановлено три ставки цього податку залежно від рівня доходу – 20, 25 і 40 %, досить високі ставки податку існують у Німеччині від мінімальної ставки в 19 % до максимальної – 53 %.
Лінійний податок запроваджено у багатьох постсоціалістичних країнах, таких як Сербія, Албанія, Болгарія, Грузія, Македонія, Росія, Чехія, Румунія, Словаччина, Литва та Естонія.
З розвитком ринкових відносин в Україні все більшого значення у формуванні дохідної частини зведеного бюджету набувають податкові надходження. Основними статтями податкових надходжень до Зведеного бюджету України у 2010 році був податок на додану вартість, що становить 39,6 % податкових надходжень та податок з доходів фізичних осіб – 23,4 %. Податок на доходи фізичних осіб є закріпленим джерелом доходів місцевих бюджетів за розташуванням місця роботи платників податку (згідно з класифікацією доходів бюджету).
Проаналізуємо, яке місце займає податок на доходи фізичних осіб у податкових надходженнях міста Черкаси (таблиця 1) [4].


У структурі податкових надходжень м. Черкаси податок з доходів фізичних осіб посідає значне місце: в середньому за 3 роки – 76,6 %. В 2009 році порівняно з 2008 роком надходжень від даного податку було менше на 11396,9 тис. грн., що пов’язано з фінансовою кризою у зв’язку з чим було скорочено багато робочих місць, тому надходжень від даного податку було значно менше. В 2010 році порівняно з 2009 роком прослідковується збільшення надходжень від даного податку на 53145,4 тис. грн., що пов’язано з вирівнянням ситуації в економіці, збільшенням мінімальної заробітної плати. Таким чином, динаміка надходжень від податку на доходи фізичних осіб підтверджує стабільність цього джерела доходів.
У зв’язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 2011 року порівняємо надходження від податку на доходи фізичних осіб за І квартал 2010 року з І кварталом 2011 року (рис. 1).


Як видно на рисунку 1 з початку 2011 року після прийняття Податкового кодексу надходження від податку на доходи фізичних осіб значно зросли, в січні 2011 року порівняно з січнем 2010 року на 4286,7 тис. грн. або на 25,6 %, в лютому 2011 року порівняно з лютим 2010 року на 6398,8 тис. грн. або на 32,1 %, в березні 2011 року порівняно з березнем 2010 року на 3695,7 тис. грн. або на 18,5 %.
Податок на доходи фізичних осіб відіграє значну фіскальну роль, але головною проблемою даного податку є те, що він не є нейтральним і соціально справедливим. Бідні верстви населення у структурі власних витрат сплачують значно більший обсяг коштів, ніж заможні. Це обумовлено тим, що для більшості громадян з невисокими статками єдиним джерелом доходу є зарплата.
Перелік офіційно визначених підстав для зменшення рівня оподаткування заробленого доходу – обмежений. Податкова знижка існує лише для тих осіб, загальний дохід яких не перевищує мінімальний прожитковий мінімум. Це позитивна європейська практика, проте прожитковий мінімум в Україні дуже далекий від реального. Навіть ті громадяни, які мають вищий дохід, мають низку можливостей для зменшення фіскального тиску.
Загалом, податок з доходів фізичних осіб в Україні є регресивним: чим менше заробляєш, тим більше платиш. Відтак, більшу частину бюджетних надходжень даного податку формують громадяни з невеликою заробітною платою.
Найбідніше населення країн ЄС або взагалі не сплачує податку на доходи фізичних осіб, або сплачує невелику частку доходу. Це приклад ефективного застосування принципу соціальної справедливості податкових систем.
Прийнятий Податковий кодекс у питанні податку на доходи фізичних осіб містить низку позитивних новацій та зближує вітчизняну практику у сфері оподаткування доходів фізичних осіб з прогресивним досвідом більшості країн світу, хоча й не вирішує проблему зменшення фіскального тиску на доходи незаможних громадян. Тому, виходячи з різнонаправлених тенденцій оподаткування доходів фізичних осіб у світі, пропонуємо перейти до прогресивної шкали оподаткування доходів фізичних осіб, яка б включала такі ставки податку: для тих хто отримує доходи від 1 до 2 прожиткових мінімумів – 10 %; від 2 до 3 – 15 %; від 3 до 4 – 17 %; від 4 до 5 – 19 %; від 5 до 6 – 22 %; дохід понад 6 прожиткових мінімумів – 25 %.
Зазначений напрям вирішення проблеми податку на доходи фізичних осіб сприятиме підвищенню його фіскальної ефективності, зменшить тиск на доходи незаможних верств населення та відповідатиме світовій практиці оподаткування.

Список використаної літератури:
1. Податковий кодекс України. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2755-17
2. Мельник В. М. Фіскальна ефективність податку з доходів фізичних осіб в Україні: можливості зростання // Фінанси України. – 2009. - № 12 – С. 38-48.
3. Миргородська Л. О. "Фінансові системи зарубіжних країн. Вид.2 Навчальний посібник". – Вид-во: ЦУЛ, 2008. – 320 с.
4. Офіційний портал міської ради, міського голови, виконавчого комітету м. Черкаси www.rada.cherkassy.ua


Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
УПРАВЛЕНИЕ БЮДЖЕТНЫМИ РАСХОДАМИ В БЕЛАРУСИ: ВЫЗОВ ВТОРОЙ ВОЛНЫ КРИЗИСА
13.10.2011 18:58
МІЖБЮДЖЕТНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ТА ІНТЕРЕСИ РЕГІОНІВ В УКРАЇНІ
13.10.2011 11:52
ПРОБЛЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ ФІНАНСОВИМИ РЕСУРСАМИ
12.10.2011 17:33
ЗАПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕКТРОННОЇ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ В УКРАЇНІ ЯК ЧИННИК СТАНОВЛЕННЯ СИЛЬНОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
12.10.2011 16:38
ЄДИНИЙ СОЦІАЛЬНИЙ ВНЕСОК: ІНОЗЕМНИЙ ДОСВІД РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ДЛЯ УКРАЇНИ
10.10.2011 14:39
ПРОБЛЕМИ ФІНАНСУВАННЯ ЗАКЛАДІВ СИСТЕМИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ УКРАЇНИ
09.09.2011 16:29
АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ В УКРАЇНІ
05.10.2011 18:57
УДОСКОНАЛЕННЯ МАСОВО-РОЗ’ЯСНЮВАЛЬНОЇ РОБОТИ ПОДАТКОВИХ ОРГАНІВ З ПЛАТНИКАМИ ПОДАТКІВ
04.10.2011 23:29
УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЦЕСУ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНАХ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ
04.10.2011 23:17




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.216 сек. / Mysql: 1367 (0.17 сек.)