:: ECONOMY :: ФРАНЧАЙЗИНГ У ГОТЕЛЬНІЙ СФЕРІ: ЕКОНОМІЧНІ ПЕРЕВАГИ ТА РИЗИКИ :: ECONOMY :: ФРАНЧАЙЗИНГ У ГОТЕЛЬНІЙ СФЕРІ: ЕКОНОМІЧНІ ПЕРЕВАГИ ТА РИЗИКИ
:: ECONOMY :: ФРАНЧАЙЗИНГ У ГОТЕЛЬНІЙ СФЕРІ: ЕКОНОМІЧНІ ПЕРЕВАГИ ТА РИЗИКИ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 45

Термін подання матеріалів

21 жовтня 2025

До початку конференції залишилось днів 21



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ФРАНЧАЙЗИНГ У ГОТЕЛЬНІЙ СФЕРІ: ЕКОНОМІЧНІ ПЕРЕВАГИ ТА РИЗИКИ

 
19.09.2025 22:29
Автор: Волинець Віталій Валентинович, доктор юридичних наук, професор кафедри готельно-ресторанної справи, Київський університет туризму, економіки і права
[1. Економічні науки;]


Ведення бізнесу це нелегкий однак цікавий досвід, який окрім прибутку приносить ще й задоволення. Починати бізнес з нуля для декого буває досить складно через необхідність створення нового бренду, розробки ефективної бізнес-моделі, формування клієнтської бази, налагодження всіх необхідних бізнесових процесів. У такій ситуації на допомогу приходить франчайзинг – система, яка дозволяє вести діяльність під відомим брендом, користуватися заздалегідь сформованими стандартами обслуговування за підтримки франчайзера, оскільки це значно знижує ризики та сприяє розвитку бізнесу.  

Франчайзинг – є однією із популярних форм організації бізнесу, яка передбачає співпрацю між власником відомого бренду та підприємцем, який має бажання вести підприємницьку діяльність під його торговою маркою. Як слушно зауважує С. В. Огінок та Б. М. Дика, франчайзинг – це оплатна система договірних, взаємовигідних відносин, відповідно до якої одна сторона (франчайзер) безстроково чи на встановлений строк передає іншій стороні (франчайзі) право на використання об’єкту інтелектуальної власності, консультаційну або технічну підтримку у виробництві товарів, виконанні робіт чи наданні послуг. На соціальному рівні франчайзинг охоплює широкий спектр економічної діяльності, а його результативність визначається специфікою різних видів господарської діяльності та здатністю інтегруватися в певні сектори економіки, в тому числі й у готельний бізнес [1, c. 116].

Дослідники В. О. Іваненко та А. В. Зайчук зазначають, що в сучасних умовах господарювання найбільш поширеними формами діяльності готельних мереж є управління контрактами, на основі оренди та на умовах франчайзингу. Готельний франчайзинг – це форма бізнес-моделі, яка дає можливість підприємцям володіти та управляти готелями на основі співпраці з відомими готельними мережами чи окремими закладами, які вже вийшли на ринок. У цьому процесі франчайзер виступає стороною, яка передає технології виробництва продукції чи надання послуг, а франчайзі отримує ліцензію (франшизу) на їх використання. По суті це своєрідна форма ведення бізнесу із готовим бізнес-планом та схемою роботи, із застосуванням встановлених технологій і дотриманням заданих стандартів якості. 

Варто відзначити, що франчайзинг має низку переваг, зокрема:

- можливість розширити бізнес володіючи мінімальними інвестиціями та проникаючи на нові ринки;

- наявність додаткового доходу з виплат від франчайзі. 

Серед недоліків можна вказати наступне:

- дохід обмежений лише виплатами, які надходять від франчайзі;

- у випадку неотримання франчайзі встановлених договором є ризик отримати негативний імідж [2, c. 65]. 

Як слушно зауважують О. Підопригора та О. Шикіна, попри складні умови розвитку вітчизняний готельний бізнес продовжує працювати, адаптуючись до складних реалій суспільства. Наразі активно розвиваються невеликі бутік-готелі, апарт-готелі та об’єкти, орієнтовані на внутрішніх туристів, в тому числі й тимчасово переміщених осіб. Співпраця з міжнародними партнерами та використання сучасних інноваційних технологій формують підґрунтя для повноцінного відновлення  готельної сфери після війни. Франчайзинг забезпечує підприємцям доступ до відомого бренду, маркетингових ресурсів і належної підтримки, а франчайзеру – заняття бізнесом із мінімальними витратами. Однак така модель має певні ризики, пов’язані із зниженням якості послуг та репутаційними загрозами, а тому потребують ретельного контролю. 

Загалом, вибір стратегії розширення готельного бізнесу повинна ґрунтуватися на масштабі підприємства, його ресурсних можливостях, специфіці економічного, правового та ринкового середовища, в межах якого функціонує готельне підприємство.  На думку науковців франчайзинг ефективний у застосуванні для середніх за розміром готельних підприємств, оскільки відкриває доступ до перевірених бізнес-моделей, брендову підтримку та маркетингові ресурси, оскільки це сприяє мінімізації ризиків, пов’язані із інвестиціями у власну інфраструктуру, а також швидший вихід на нові ринки. Окрім того, успіх діяльності підприємств, які використовують франчайзинг полягає у ефективному виборі партнерів-франчайзі, забезпечуючи суворий контроль за дотриманням стандартів якості та корпоративної культури [3]. 

Науковців Зубайр А. та Тітомир Л. зазначають, що оскільки сучасний бізнес не може повноцінно функціонувати без постійного розвитку та змін, надто в таких галузях як туристична сфера та готельно-ресторанний бізнес. Кількість компаній, які використовують франчайзинг у своїй діяльності починаючи від 2017 року помітно зросла. Найбільше зростання зафіксовано у 2019 році. Значною мірою це пов’язано із подіями на сході країни, коли  багато підприємців змушені були шукати стабільні ресурси для подальшого ведення бізнесу. Франчайзинг в той період став виходом із ситуації, яка склалася в економіці країни, ставши своєрідною «точкою опори», продовжуючи й надалі забезпечувати ефективне функціонування на ринку за підтримки перевірених бізнес-партнерів. Окрім того франчайзинг сприяє мінімізації ризиків, пов’язаних із економічними негараздами [4, c. 316]. 

Вітчизняні компанії не лише активно впроваджують франчайзинг, а й успішно створюють нові бренди. Успішним прикладом франшизи є Reikartz Hotel Group. Мережа має 32 власні готелі по Україні, та використовує кілька брендів – Optima Hotel, Vita Park, Rasiotel та інші. Цей гігант пропонує франшизу, дозволяючи інвесторам приєднуватися до бренду, користуватися сформованими стандартами, брендованим іміджем, підтримкою, репутацією  тощо [5]. Серед  гостей ця мережа має значну популярність оскільки це бренд із гарною репутацією та стабільно високим потоком гостей. Співпраця із Reikartz забезпечує підтримку на всіх етапах розвитку бізнесу, що робить його партнерство з мережею привабливою для інвесторів. 

Ще одним успішним франчайзингом є компанія Ribas Hotels Group. Вона пропонує швидко розпочати прибутковий бізнес з мінімізацією ризиків, оскільки має накопичений  роками досвід, а також використовувати один зі своїх брендів чи створити індивідуальний успішний проєкт [6]. Ribas дає можливість працювати на умовах франчайзингу як під одним із вже відомих брендів, так і на основі створення індивідуальних проєктів, що дозволяє адаптувати бізнес під конкретну цільову аудиторію та фінансові можливості. Разом з тим, франчайзі отримують підтримку в маркетингу, управлінні та стандартах обслуговування, що спрощує запуск та забезпечує стабільну прибутковість.

На основі опрацьованого варто зазначити що франчайзинг у готельному бізнесі має як переваги так і недоліки. Серед відчутних переваг – можливість використовувати вже відомий бренд у власній діяльності, оскільки це сприяє забезпеченню довіри споживачів, безперешкодного доступу до стандартизованих технологій управління та обслуговування, зменшує потребу у значних маркетингових витратах завдяки централізованим рекламним компаніям. Для франчайзі важливо отримувати консультаційну та операційну підтримку від франчайзера, оскільки це полегшує процес управління готелем. 

Серед недоліків використання франшизи необхідно відзначити високу вартість вступу до франчайзингової мережі, в тому числі початкові та роялті-платежі. До можливих ризиків відносять також обмежену самостійність підприємця, оскільки діяльність суворо регламентується корпоративними стандартами. Окремою проблемою є можливість втрати контролю над якістю послуг через недобросовісність деяких учасників мережі, що може негативно вплинути на репутацію бренду. 

Отже, прийняття рішення про використання франшизи потребує ретельного аналізу фінансових можливостей та стратегічних цілей підприємця. Наразі будівництво готельних комплексів не припиняється, адже попит на якісні послуги розміщення залишається стабільно високим. Це пов’язано як із внутрішнім туризмом, так і з розвитком ділових поїздок та заходів. Інвестори прагнуть використовувати сучасні бізнес-моделі, серед яких франчайзинг посідає чільне місце. Попри війну готельний сектор в Україні продовжує розширюватися, зокрема в західній частині України продовжується активне будівництво нових готельних комплексів та об’єктів відпочинкової інфраструктури. Це свідчить про збереження інвестиційної привабливості курорту та попиту на якісні послуги. Розширення можливостей готельного бізнесу сприятиме подальшому розвитку внутрішнього туризму та залученню гостей із-за кордону..Незважаючи на певні ризики, грамотне управління та дотримання стандартів мережі спроможне максимально ефективно реалізувати можливості бренду. Як наслідок, франчайзинг може стати одним із потужних інструментів розвитку готельного бізнесу за умови обґрунтованого підходу та уважного вибору бізнес-партнерів.

Література

1. Огінок С. В., Дика Б. М. Особливості організації готельного бізнесу на умовах франчайзингу. Соціальна економіка. Випуск 61. 2021. С. 114-122. https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/download/17705/16320/

2. Іваненко В. О., Зайчук А. В. Компаративний аналіз основних форм функціонування закладів розміщення як інструмент ефективного управління в готельних мережах. Житомирський державний університет імені Івана Франка.  С. 63-65 https://eprints.zu.edu.ua/42786/1/1.pdf

3. Підопригора О. О., Шикіна О. В. Розширення готельного бізнесу: франчайзинг, горизонтальна і вертикальна інтеграція. Соціальний розвиток: економіко-правові проблеми. Випуск 6. 2025. https://www.researchgate.net/publication/393500670_ROZSIRENNA_GOTELNOGO_ BIZNESU_FRANCAJZING_GORIZONTALNA_I_VERTIKALNA_INTEGRACIAHOTEL_BUSINESS_ EXPANSION_FRANCHISING_HORIZONTAL_AND_VERTICAL_INTEGRATION

4. Зубайр, А., & Тітомир, Л. (2025). ФРАНЧАЙЗІНГ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ МЕНЕДЖМЕНТУ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО ТА ТУРИСТИЧНОГО БІЗНЕСУ . Сталий розвиток економіки, (4 (55), 315-319. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-55-43

5. Франшиза Reikartz Hotel Group. https://franchise.reikartz.com/uk/?utm_source=chatgpt.com

6. Готельний франчайзинг By Ribas. https://ribashotelsgroup.ua/hotel-franchise/?utm_source=chatgpt.com



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
THE GROUND TRUTH PROTOCOL FOR CMOS: PROVE CAUSAL LIFT AND SECURE CAPITAL ALLOCATION
19.09.2025 13:19
КРАУДФАНДИНГ - АЛЬТЕРНАТИВНИЙ СПОСІБ ФІНАНСУВАННЯ ПРОЄКТІВ
19.09.2025 12:55
ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ НЕОБАНКІВ В УКРАЇНІ
19.09.2025 12:47
МЕТОДИЧНИЙ АПАРАТ ОЦІНЮВАННЯ ВПЛИВУ ВОЄННО-ЕКОНОМІЧНИХ ЧИННИКІВ НА УМОВИ БУДІВНИЦТВА ТА РОЗВИТКУ ЗБРОЙНИХ СИЛ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НЕОБХІДНОГО РІВНЯ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ ОБСЯГІВ МІЖНАРОДНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА ПІД ЧАС ПОДОЛАННЯ КРИЗОВИХ СИТУАЦІЙ
19.09.2025 12:17




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.272 сек. / Mysql: 1833 (0.219 сек.)