:: ECONOMY :: ЗАСТОСУВАННЯ АРТ-ТЕРАПІЇ У РОБОТІ З ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИМИ ОСОБАМИ З ПІДВИЩЕНИМ РІВНЕМ ТРИВОЖНОСТІ :: ECONOMY :: ЗАСТОСУВАННЯ АРТ-ТЕРАПІЇ У РОБОТІ З ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИМИ ОСОБАМИ З ПІДВИЩЕНИМ РІВНЕМ ТРИВОЖНОСТІ
:: ECONOMY :: ЗАСТОСУВАННЯ АРТ-ТЕРАПІЇ У РОБОТІ З ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИМИ ОСОБАМИ З ПІДВИЩЕНИМ РІВНЕМ ТРИВОЖНОСТІ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 45

Термін подання матеріалів

21 жовтня 2025

До початку конференції залишилось днів 21



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ЗАСТОСУВАННЯ АРТ-ТЕРАПІЇ У РОБОТІ З ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИМИ ОСОБАМИ З ПІДВИЩЕНИМ РІВНЕМ ТРИВОЖНОСТІ

 
10.09.2025 13:51
Автор: Панчук Наталія Петрівна, кандидат психологічних наук, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Суходольська Наталія Сергіївна, магістрантка, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
[4. Психологічні науки;]

ORCID: 0000-0001-9090-6073 Панчук Н.П.

Для внутрішньо переміщених осіб з підвищеною тривожністю характерні напруженість, емоційна нестабільність, уникнення прямого контакту з джерелами тривоги, труднощі з усвідомленням і вираженням емоцій, схильність до соматизації емоційних станів тощо. «Серед найбільш поширених проявів стресу виділяють такі, як: фрустрованість, підвищена тривожність, роздратованість, виснаженість» [6, с. 58].

Арт-терапія – «метод психотерапії, що використовує для лікування і психокорекції художні прийоми і творчість, такі як малювання, ліплення, музика, фотографія, кінофільми, книги, акторська майстерність, створення історій і багато іншого» [7, с. 145]. 

Ізотерапія – це «арт-терапевтичний метод, який являє собою творче, спонтанне чи тематичне малювання. Малюнок виступає ефективним інструментом, адже завдяки ньому, особа може вільно висловити свої думки, почуття та переживання через мову образів, символів та кольорів, а також вивільнитися від негативних переживань та «змалювати» своє ставлення до оточуючої дійсності» [2, с.15]. 

«Музичні техніки сприяють збагаченню сприйняття, розвитку уваги і спостережливості, поглибленню знань про себе, відреагуванню емоцій, адаптації людей в соціумі, підвищенню рівня невербальних комунікативних навичок» [8, с. 143]. При тривожності використовують класичну, медитативну, етнічну, new age музику. 

Н. Гриців зауважила, що «у роботі з метафоричними картами спочатку важливим є не лише сенс, а психічна реакція на конкретні образи та слова. Кожна людина «бачить» різні історії та приписує їх певним героям, які можуть мати різні якості, властивості, бажання, мотиви (іноді дуже суперечливі)» [1, с. 151].

На думку О. Колпачки, маскотерапія – це «метод, що дає змогу вивчити життєвий шлях клієнта в діалозі з ним, з’ясувати емоційні стани людини, виявити приховані мотиви діяльності, визначити характер взаємин із оточуючим середовищем, виявити неусвідомлені мотиви й цілі особистості» [3, с. 96].

«Головним призначенням медитативних казок є повідомлення нашому несвідомому позитивних «ідеальних» моделей взаємин із середовищем та іншими людьми» [3, с. 117].

«Пісочна терапія: допомагає виразити ті думки і переживання, які складно сформулювати словами; звільняє творчий потенціал, внутрішні сили для розв’язання важкої ситуації; актуалізує спогади, повертає до минулого досвіду з метою повторного переживання і звільнення; дає можливість спробувати нові способи побудови відносин і вирішення конфліктів» [5, с. 46].

«Створення ляльок-мотанок з тканини та ниток… сприяють виникненню цілої гами почуттів і емоцій, які супроводжують творчий процес, що є надзвичайно важливим для відновлення емоційної сфери» [4, с. 87].

Таким чином, в роботі з внутрішньо переміщеними арт-терапія є засобом, що зменшує тривожність, депресію та симптоми ПТСР; має інсайт-орієнтований характер, що передбачає атмосферу довіри, високої толерантності, уваги до внутрішнього світу особистості; допомагає зрозуміти та оцінити власні почуття, спогади, образи майбутнього; поліпшує розуміння та осмислення травмівної події. Саме це розвиває активну позицію і життєтворчість людини, можливість вийти з позиції жертви та творити своє життя власноруч. 

Список літератури:

1. Гриців Н.М. Метафоричні карти в просторі формування успішної особистості. Арт-терапія і війна: контексти і досвід практичної роботи. / за заг. ред. Кальки Н., Одинцової Г. Львів: ЛьвДУВС, 2023. С. 148-158.

2. Калька Н.М., Ковальчук З.В. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів: ЛьвДУВС, 2020. 232 с.

3. Колпачки О.С. Арт-терапія: курс лекцій: навч. посіб. Київ: «Центр учбової літератури», 2018. 288 с.

4. Олейнік О.О., Луценко О.В. Арт-терапія в умовах родинного табору для родин ВПО та родин загиблих воїнів. Простір арт-терапії: збірник наукових праць/ за ред. колегією. Київ: ДВНЗ «УМО» НАПН України, 2024. Вип. 1(35). С. 81-92.

5. Пилипенко Н.Г. Робота з дітьми з травмівним досвідом, фобіями та панічними атаками із застосуванням Юнгіанської пісочної терапії та арт-терапії. Простір арт-терапії: збірник наукових праць/ за ред. колегією. Київ: ДВНЗ «УМО» НАПН України, 2022. Вип. 2 (32). С.30-67.

6. Панчук Н.П. Основи клінічної психології та патопсихології: навчальний посібник для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за освітньо-професійною програмою Практична психологія спеціальності 053 Психологія [Електронний ресурс]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2024. 230 с. URІ: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/8125  

7. Панчук Н.П. Основи психокорекції особистості дитини: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів [Електронний ресурс]. Кам’янець Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2021. 1 електрон. опт. диск (CD-ROM); 12 см. URI: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5551

8. Панчук Н.П. Практикум з групової психокорекції: навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за освітньо-професійною програмою Практична психологія спеціальності 053 Психологія галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки [Електронний ресурс]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023. 368 с. URІ: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7361   



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ СТІЙКОСТІ У ПСИХОЛОГІВ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ
30.08.2025 10:36
ЕСКАПІЗМ У КОНТЕКСТІ ТРАВМАТИЧНОГО ДОСВІДУ: АДАПТИВНИЙ ТА ДЕЗАДАПТИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ
20.09.2025 11:29
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ДО СІМЕЙНОГО ЖИТТЯ ПІСЛЯ ПОВЕРНЕННЯ З БОЙОВИХ ДІЙ
19.09.2025 22:38




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.371 сек. / Mysql: 1833 (0.292 сек.)