:: ECONOMY :: ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ СТІЙКОСТІ У ПСИХОЛОГІВ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ :: ECONOMY :: ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ СТІЙКОСТІ У ПСИХОЛОГІВ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ
:: ECONOMY :: ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ СТІЙКОСТІ У ПСИХОЛОГІВ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 45

Термін подання матеріалів

21 жовтня 2025

До початку конференції залишилось днів 21



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ СТІЙКОСТІ У ПСИХОЛОГІВ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ

 
30.08.2025 10:36
Автор: Косс Володимир Андрійович, аспірант, Харківський національний університет внутрішніх справ
[4. Психологічні науки;]


У сучасних умовах тривалого воєнного конфлікту, зростання рівня загроз, напруження службового навантаження та емоційного вигорання, особливого значення набуває професійна стійкість психологів, які працюють у секторі безпеки і оборони. Саме вони виступають основною ланкою у системі психоемоційної підтримки військовослужбовців, рятувальників, працівників спеціальних служб та інших суб’єктів, що перебувають у зоні постійної загрози.

Ефективність професійної діяльності таких фахівців значною мірою залежить від рівня їх психологічної стійкості — здатності зберігати функціональність у складних, травматичних або тривалих стресогенних умовах. Питання формування стійкості є предметом міждисциплінарного наукового інтересу та практичної значущості, що потребує детального аналізу психічних, емоційних, особистісних і соціальних чинників, які лежать в основі цього процесу.

Психологи сектору безпеки і оборони щодня працюють із травмованими, постраждалими, агресивно налаштованими чи дезорієнтованими людьми, що потребує не лише високої кваліфікації, а й психологічної витривалості. Вони самі перебувають у стані вторинної травматизації, професійного вигорання та когнітивного перевантаження [9, с. 14].

З огляду на інтенсивність професійних викликів, розуміння чинників, що формують психологічну основу стійкості, стає критично важливим для розробки системи підготовки, підтримки та профілактики психоемоційного виснаження серед фахівців-психологів у силових структурах [8, с. 21].

Новизна дослідження полягає у виявленні специфічних психологічних чинників, які формують професійну стійкість саме у психологів сектору безпеки й оборони, з урахуванням українського контексту – війни, морально-психологічного навантаження, ресурсної нестабільності.

Мета дослідження – визначити та проаналізувати ключові психологічні чинники, що забезпечують стійкість до стресу, адаптивність, професійну ефективність та збереження психічного здоров’я психологів силових структур.

Професійна стійкість психолога сектору безпеки — це не лише здатність справлятися з критичними ситуаціями, а й підтримувати високу якість допомоги іншим, зберігаючи власне емоційне здоров’я. До основних ознак такої стійкості належать: 

• стресостійкість;

• емоційна саморегуляція;

• професійна ідентичність;

• наявність «внутрішнього ресурсу»;

• соціальна підтримка [1, с. 45].

На відміну від інших спеціалістів, військовий або польовий психолог повинен працювати у фронтових або прифронтових умовах, постійно балансуючи між професійною компетентністю та особистим виживанням.

Особистісні характеристики професійної стійкості мають ключове значення у її формуванні. Дослідження показують, що найбільш значущими є: самоефективність (Bandura), екзистенційна смисложиттєва орієнтація (Frankl), високий рівень саморефлексії, оптимізм і життєстійкість (hardiness) [3, с. 58].

Також важливим є темперамент, тип нервової системи, когнітивні схеми подолання труднощів, рівень тривожності та домінуючий стиль поведінки у стресових умовах [2, с. 36].

Емоційна компетентність, особливо здатність до розпізнавання, диференціації, контролю та вираження емоцій, прямо впливає на стійкість. Наявність розвиненого емоційного інтелекту (EI) забезпечує:

• кращу адаптацію до змін;

• регуляцію емоційного виснаження;

• профілактику синдрому професійного вигорання [5, с. 72].

Психологи з високим рівнем емоційного інтелекту ефективніше відновлюються після кризових втручань, рідше схильні до депресивних та тривожних розладів.

Ключову роль відіграють стилі копінгу, які використовує психолог у складних ситуаціях. Найефективнішими є проблемно-орієнтовані стратегії (аналіз, планування), когнітивна переоцінка ситуації та гумор як ресурсна стратегія [4, с. 97].

Найбільш ризикованими є емоційне уникнення, заперечення, проєкція та залежність від зовнішнього схвалення.

Психологи, які усвідомлюють сенс своєї місії, демонструють вищий рівень стійкості. Сформована професійна ідентичність (відчуття своєї ролі, компетентності, значущості) є буфером від травматичного впливу середовища [10, с. 66].

Високий рівень професійної мотивації також підтримує внутрішній ресурс, навіть за умов перевантаження.

Серед організаційних чинників найважливішими є:

• підтримка з боку колег і керівництва;

• чітка структура завдань;

• наявність процедур відновлення;

• доступ до супервізії або психологічного супроводу [7, с. 41].

Наявність функціонального середовища, де психолог не ізольований, а залучений у професійну спільноту, посилює ефект стійкості.

Найефективнішими підходами до формування стійкості є: підвищення самосвідомості (self-awareness), когнітивно-поведінкове тренування (CBT), майндфулнес-практики, індивідуальні програми психопрофілактики [6, с. 88].

Застосування мультифакторних моделей (як-от Model of Protective Factors або Multilevel Resilience Approach) дозволяє будувати системні програми розвитку стійкості фахівців.

Висновки

Формування професійної стійкості у психологів сектору безпеки і оборони України є багатофакторним процесом, який охоплює особистісні, емоційні, когнітивні, мотиваційні та соціальні складові. Врахування цих психологічних чинників при підготовці, супроводі та розвитку фахівців забезпечить не лише збереження їх працездатності, а й підвищить ефективність надання психологічної допомоги іншим учасникам бойових дій.

Список літератури:

1. Connor K. M., Davidson J. R. T. Development of a new resilience scale: The CD-RISC scale. // Depression and Anxiety. – 2003. – №18. – P. 76–82.

2. Frankl V. Man’s Search for Meaning. – Beacon Press, 2006.

3. Kobasa S. Personality and resistance to illness. // American Journal of Community Psychology. – 1979. – №7. – P. 413–423.

4. Lazarus R.S., Folkman S. Stress, Appraisal, and Coping. – Springer, 1984.

5. Mayer J.D., Salovey P., Caruso D. Emotional Intelligence: Theory, Findings, and Implications. // Psychological Inquiry. – 2004. – №15(3). – P. 197–215.

6. Reivich K., Seligman M. The Penn Resilience Program. – University of Pennsylvania, 2007.

7. Rutter M. Resilience reconsidered: Conceptual considerations, empirical findings, and policy implications. // Handbook of Early Childhood Intervention. – 2000. – P. 651–682.

8. Антонова Н. П. Ресурсні стратегії професійної стійкості в кризових професіях. // Психологія і безпека. – 2023. – №1. – С. 19–27.

9. Гуменюк С. І. Професійне вигорання та психогігієна праці психологів військових формувань. – Львів: НДІ ПП, 2022. – 218 с.

10. Чубарева Т. М. Професійна ідентичність та стійкість фахівців у галузі безпеки. – К.: НПУ, 2021. – 165 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ЕСКАПІЗМ У КОНТЕКСТІ ТРАВМАТИЧНОГО ДОСВІДУ: АДАПТИВНИЙ ТА ДЕЗАДАПТИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ
20.09.2025 11:29
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ДО СІМЕЙНОГО ЖИТТЯ ПІСЛЯ ПОВЕРНЕННЯ З БОЙОВИХ ДІЙ
19.09.2025 22:38
ЗАСТОСУВАННЯ АРТ-ТЕРАПІЇ У РОБОТІ З ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИМИ ОСОБАМИ З ПІДВИЩЕНИМ РІВНЕМ ТРИВОЖНОСТІ
10.09.2025 13:51




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.243 сек. / Mysql: 1833 (0.186 сек.)