:: ECONOMY :: БАЛЕТ :: ECONOMY :: БАЛЕТ
:: ECONOMY :: БАЛЕТ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 45

Термін подання матеріалів

21 жовтня 2025

До початку конференції залишилось днів 21



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

БАЛЕТ "ЧЕРВОНИЙ МАК" Р. ГЛІЄРА ЯК ПРИКЛАД ВТІЛЕННЯ КИТАЙСЬКОЇ ТЕМИ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ МУЗИЧНО-ХОРЕОГРАФІЧНОМУ МИСТЕЦТВІ

 
15.07.2025 23:29
Автор: Хоу Цзиянь, магістр першого року навчання, факультет культури і мистецтв, Волинський національний університет імені Лесі Українки, м. Луцьк, Україна
[10. Мистецтвознавство;]

Після перемоги Жовтневої революції в СРСР зміни у складі аудиторії балету та їхня ідеологічна трансформація породили нові естетичні вимоги, що зробило художню трансформацію історично неминучою. Балет "Червоний мак" композитора Рейнгольда Моріцевича Глієра (Reinhold Moritsevich Gliere, 1875–1956), створений у 1927 році, виник як відповідь на ці реформаторські потреби. Традиційний радянський балет зазвичай ґрунтувався на народних казках, міфах та казкових історіях, тоді як "Червоний мак" відкрив шлях реалістичному балету[1], заклавши основи для подальшого розвитку радянського балетного мистецтва.

Західна музична творчість виявляла глибокий інтерес до китайської культури, починаючи з XVIII століття.Від "Сини мандарина" Кюї (1859) до "Соловей" Стравінського (1914) – "китайський колорит" досяг у "Червоному маку" нової вершини. Композитор Глієр, автор численних творів у жанрах опери, балету, симфонії та симфонічної поеми, відомий чистими, мелодійними та барвистими темами. З дитинства занурений у музику різних народів, він ще до "Червоного маку" створив чимало творів на національну тематику, таких як "Запорожці" (1921) та "Шахсенем" (1927). Він зазначав, що "образи та інтонації народної музики є для мене найприроднішим способом художнього висловлення думок і почуттів". Хоч це стосувалося насамперед музики українського, азербайджанського, узбецького народів, воно також включало традиції інших слов'янських та азійських народів. Вирішивши створити твір про Китай, Глієр спеціально консультувався з китайськими студентами Комуністичного університету трудящих Сходу та зібрав значну кількість китайських народних пісень, ретельно готуючись до створення музики, проникнутої китайським духом.

У творі назви номерів ("Китаянка", "Фенікс", "Чай") чітко вказують на зв'язок із китайською культурою. Сцена "Китайський театр" у III дії використовує структуру, подібну до лейтмотивної в "Картинках з виставки" Мусоргського, де "вихід конферансьє" поєднує "Танець зі стрічками", "Танець із парасольками" та інші "китайські танці". Однак композитор не вдається до прямої цитації мелодій китайського фольклору; натомість він створює оригінальні пентатонічні мелодійні пасажі, використовуючи ладову організацію, властиву китайській пентатонічній ладовій системі (模调式, мо-діао-ши). Ця система, заснована на пентатоніці, характеризується відсутністю абсолютного тонічного центру, нефункціональністю та переважно мелодійним застосуванням[2], що становить суттєву відмінність від західної тональної організації висоти звуку. Мелодії, побудовані на різних ладових системах, мають відмінний стильовий характер, і Глієр майстерно використовує цю особливість. Музика танців, що зображують західні сцени (наприклад, "Чарльстон", "Бостонський вальс"), написана переважно в мажорно-мінорній системі. Характерні китайські лади та гармонійні прийоми застосовуються переважно в епізодах, пов'язаних із Китаєм, де вони, хоч і не суцільно, але формують невід'ємну та важливу складову.

У номері "Вихід малайки, Вхід Тао Хуа" (№5, такти 27–38) мелодія використовує лише 5 основних ступенів пентатоніки системи F-ґун (宫), демонструючи риси ладу C-чжен (徵). Витончена мелодія малює легкий і прекрасний образ Тао Хуа. Гармонія в тактах 27–30 складається виключно з великого трізвуку на тоніці F (F) та його обернень. Після такту 31 з'являється звук Bb, і музика переходить до фрагменту з характеристиками системи Bb-ґун (宫) (清角为宫, qingjiao wei gong - "чистий кут" стає "ґун", тобто модуляція через введення IV ступеня).

Подібних прикладів у балеті чимало. Вони свідчать про те, що Глієр у своїй балетній творчості провів плідне дослідження різноманітних можливостей застосування китайських народних ладів у сучасній музичній композиції. Поєднуючи китайські елементи з власною музичною мовою, естетичними вимогами епохи та західною балетною традицією, він запропонував нові орієнтири для творчості в галузі західної музики.

Література

1. 彭程.  《俄文音乐理论术语“模调式”的概念阐释》[https://kns.cnki.net/kcms2/article/abstract?v=R2bxtEM5djAQ-0sw7WkDSzYWMAYk3_TGSQWPOBMdHNi-Lp1H27um_BDKZLGZsdXwsDWVk8r5zbI2QdbQupAqVWOzVTiI1FVq288VwVUwZV-9mfvxv-9jaVE8CDJoa7sHfWVRGi3zbDH1iVHAmLm8Yl54Me6vxa5MzzAEJrW9IDSw0tpr9AiqEQ==&uniplatform= NZKPT&language=CHS] // 彭程/ 人民音乐. – 2016. – №9. – С. 62–65. 

2. 左贞观.《苏俄音乐中的中国文化》[https://kns.cnki.net/kcms2/article/abstract?v=R2bxtEM5djBgmkpCFY9AR7_tTC4JGXWoOd-KDAGfc0AXHbmp4tCpi7mYyMwtdJ5A7_tt9qgdZia6iOJ1QZRNkx4IM33QKbUUDwGS0E9Dh0-me0GOHjqjn8JdavSXMlCipJHs-neiKxvlXG2iXEuo8OpYdaGRvSAh2K-jcGx5foZ7ovQlrSbH_w==&uniplatform=NZKPT&language=CHS]//左贞观/北方音乐. – 2022. – №1. – С. 14–22. 

________________________

Науковий керівник: Новакович Мирослава Олександрівна, доктор мистецтвознавства, професор



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОБРАЗИ КИТАЮ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ОПЕРНОМУ Й БАЛЕТНОМУ МИСТЕЦТВІ XVII-XX СТОЛІТЬ
09.07.2025 21:17
АНАЛІЗ ТЕХНІКИ СПІВУ BEL CANTO У ВОКАЛЬНИХ ТВОРАХ ЕПОХИ БАРОКО
04.07.2025 15:30
ХОРЕОГРАФІЧНА ОБРАЗНІСТЬ БАРОКОВОЇ СЮЇТИ: МУЗИЧНІ ДЖЕРЕЛА ТА СЦЕНІЧНІ ПРАКТИКИ
04.07.2025 15:25




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.251 сек. / Mysql: 1833 (0.196 сек.)