:: ECONOMY :: КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА ЧИННИКІВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТУРИСТИЧНО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ СФЕРИ ПОДІЛЛЯ :: ECONOMY :: КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА ЧИННИКІВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТУРИСТИЧНО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ СФЕРИ ПОДІЛЛЯ
:: ECONOMY :: КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА ЧИННИКІВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТУРИСТИЧНО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ СФЕРИ ПОДІЛЛЯ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 44

Термін подання матеріалів

22 вересня 2025

До початку конференції залишилось днів 38



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА ЧИННИКІВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТУРИСТИЧНО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ СФЕРИ ПОДІЛЛЯ

 
26.03.2025 01:37
Автор: Беркова Оксана Петрівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародних економічних відносин бізнесу та туризму, Державний університет «Київський авіаційний інститут», м. Київ; Капленко Ірина Петрівна, студентка 4 курсу, Державний університет «Київський авіаційний інститут», м. Київ
[1. Економічні науки;]

ORCID: 0000-0002-4803-466X Беркова О.П.

В сучасних умовах глобалізації та зростання конкуренції між регіонами особливого значення досягається ефективне використання туристично-рекреаційного потенціалу території. Туризм виступає потужним чинником соціально-економічного розвитку, особливо для регіонів з багатими природними ресурсами та культурною спадщиною. Поділля як історико-географічний регіон України має значні передумови для розвитку конкурентоспроможної туристично-рекреаційної сфери. Комплексна оцінка чинників, що впливають на її розвиток, дозволяє виявити сильні й слабкі сторони та обґрунтувати напрями підвищення ефективності використання наявного потенціалу .

Методом дослідження є проведення комплексного аналізу ключових чинників, що впливають на конкурентоспроможність туристично-рекреаційної сфери Поділля, з урахуванням природно-ресурсних, економічних, соціально-демографічних, технічних, культурних та екологічних аспектів .

Об'єктом дослідження виступає туристично-рекреаційна сфера Поділля. 

1. Економічне середовище

Економічна ситуація в регіоні впливає на функціонування туристичного сектора. Поділля, яке охоплює більшість території Хмельницької, Вінницької та частково Тернопільської областей, має аграрно-промислову структуру економіки, що сприяє розвитку сільського зеленого туризму, агротуризму, локальних гастрономічних маршрутів .

У 2020 році у Вінницькій області діяло 114 суб'єктів туристичної діяльності, які обслуговували 18,5 тис. туристів, з них 2,1 тис. — іноземц[1, с. 5]. У Хмельницькій області працювало 98 туристичних агентств та операторів, які надали послуг 15,3 тис. туристів, з них 1,8 тис. — іноземні відвідувачі. Ці показники свідчать про активний розвиток туристичного бізнесу в регіоні .

Наявність малого й середнього бізнесу, зокрема у сфері готельного господарства, харчування, транспорту, забезпечує базову інфраструктуру для обслуговування туристів. Проте, недостатній рівень інвестицій, особливо в сільських територіях, гальмує модернізацію туристичних об'єктів і забезпечує розвиток сучасних рекреаційних послуг .

2. Природно-ресурсні чинники

Поділля вирізняється високим природно-рекреаційним потенціалом. Особливу цінність становлять унікальні ландшафти Подільських Товтр, долини річки Дністер, мінеральні джерела, сприятливі кліматичні умови. На території регіону розташовано декілька національних природних парків .

Крім того, Національний природний парк «Подільські Товтри» у 2019 році відвідало 13 641 особа, з яких 10 123 скористалися екскурсійними послугами. У 2020 році кількість відвідувачів зросла до 14 032, з них 10 240 — екскурсантів[2, с. 9]. Це результати про стабільний інтерес туристів до природних об'єктів регіону .

Лісові масиви, водні об'єкти, можливості для екологічного туризму та активного відпочинку створюють передумови для формування багатофункціональної рекреаційної системи .

3. Історико-культурна спадщина

Культурна та історична спадщина Поділля — ще один ключовий чинник туристичної привабливості регіону. На його території зосереджена велика кількість архітектурних пам'яток, старовинних замків, церков, костелів, що представляють різні історичні епохи та етнокультурні впливи .

Кам'янець-Подільська фортеця щорічно приваблює понад 140 тис. туристів, з яких близько 20% — іноземці. Меджибізький замок у 2019 році відвідало понад 25 тис. осіб. Проведення фестивалів, історичних реконструкцій, гастрономічних свят розвитку подієвого туризму [3, с. 12].

4. Матеріально-технічна база

Найкраще розвинена інфраструктура в туристичних центрах — Кам'янці-Подільському, Вінниці, Хмельницькому. Так, у Хмельницькій області у 2022 році працювало 156 об’єктів розміщення (з них 47 готелів), які надали послуги понад 130 тисячам осіб. У Вінницькій області – 137 об’єктів, зокрема 43 готелі, які обслужили понад 115 тисяч відвідувачів[4, с. 7]. Найбільша кількість місць для розміщення санаторно-курортних закладів пропонується у Хмільнику та Сатанівській зоні відпочинку.

Однак помітна диспропорція між містом і селом: в окремих громадах Поділля (особливо в сільській місцевості) відсутня достатня кількість сертифікованих засобів розміщення, а якість послуг не відповідає європейським стандартам. Інформаційно-навігаційне забезпечення, туристична сигналізація, QR-навігатори залишаються фрагментарними й потребують системного підходу до впровадження

5. Соціально-демографічні чинники

Соціально-демографічні параметри Поділля є виключно в межах регіону, однак у цілому характеризуються скороченням чисельності населення та міграційними процесами. Наприклад, у Хмельницькій області станом на 2023 рік проживало 1,18 млн осіб, що на 3% менше, ніж у 2020-му. У Вінницькій — 1,47 млн, що також про спад населення. Ці тенденції обмежують внутрішній попит на туристичні послуги, але водночас зростає інтерес до розвитку туристичних проєктів, орієнтованих на приїжджих.

З іншого боку, регіон має достатню освітню базу для підготовки фахівців у сфері туризму: у Вінницькому національному технічному університеті, Хмельницькому національному університеті, Подільському державному університеті функціонують відповідні освітні програми. За даними Міністерства освіти і науки України, у 2023 році за спеціальністю «Туризм» в області навчалося понад 860 студентів[5, с. 21]. Протести роботодавців продовжують відзначати практичні навички у випускників, низький рівень знання іноземних мов та недостатню клієнтоорієнтованість.

6. Екологічна безпека

Екологічна ситуація є критерієм при виборі дестинації для відпочинку. У Поділлі збереглося чимало території із високим рівнем природної цінності, однак актуальними залишаються проблеми порушення водних об’єктів та обґрунтувань.

Згідно з даними Державної екологічної інспекції, у 2022 році в басейні річки Південний Буг (який охоплює значну частину Поділля) зафіксовано понад 150 побачень скидів забруднюючих речовин. Також гостро стоїть проблема побутових відходів у рекреаційних зонах — зокрема, у Хмельницькій області лише 68% населених пунктів мають організоване сміттєзбирання[6, с. 18].

Водночас у регіоні розвиваються ініціативи екологічного туризму — зокрема, екостежки в НПП «Подільські Товтри», програми «зеленої сертифікації» садиб, участь у міжнародних проектах зі сталого розвитку. Це відкриває перспективи підвищення екологічної привабливості регіону.

Комплексна оцінка чинників конкурентоспроможності туристично-рекреаційної сфери Поділля розвивається про високу ресурсну насиченість регіону, але водночас ви представляєте ряд бар’єрів для сталого розвитку. Природно-ресурсна база, історико-культурна спадщина, наявність освітніх установ є сильними сторонами, тоді як слабкі місця пов’язані з нерівномірним розвитком інфраструктури, обмеженням інвестицій, екологічними ризиками та міграційними тенденціями.

Удосконалення туристичного продукту, підвищення якості послуг, розвиток екологічних і гастрономічних маршрутів, цифровізація туризму, а також ефективне позиціонування бренду Поділля — це перспективні напрямки, здатні збільшити конкурентоспроможність регіону на туристичній карті України та за її межами

Список використаних джерел

1. Головне управління статистики у Хмельницькій області. Туризм і послуги – 2023. – 67 с.

2. Державна екологічна інспекція. Довкілля Поділля: статистичні дані – 2022. – 42с 

3. Кам’янець-Подільська міська рада. Звіт департаменту туризму за 2022 рік. – 2023. – 12 с.

4. Міністерство освіти і науки України. Звіт щодо підготовки фахівців у галузі туризму – 2023. – 34 с.

5. НПП «Подільські Товтри». Річний звіт за 2022 рік. – Кам’янець-Подільський, 2023. – 56 с.

6. Туризм в Україні: статистичний щорічник. – Київ: ДССУ, 2023. – 248 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
МОЖЛИВОСТІ ТА РЕЗЕРВИ ПОКРАЩЕННЯ КАДРОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ В УМОВАХ ЗБРОЙНОЇ АГРЕСІЇ
26.03.2025 01:12
АСПЕКТИ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОГО УПРАВЛІННЯ КРИТИЧНОЮ ІНФРАСТРУКТУРОЮ
26.03.2025 00:58
ЦИФРОВІЗАЦІЯ, ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ СУБ’ЄКТІВ ЕКОНОМІКИ
26.03.2025 00:48
AI-DRIVEN ECONOMIC POLICY: LEVERAGING MACHINE LEARNING FOR DYNAMIC MACROECONOMIC DECISION-MAKING
25.03.2025 02:22
ЕМОЦІЙНИЙ МАРКЕТИНГ: ЯК СТВОРИТИ ДОВГОТРИВАЛІ ЗВ’ЯЗКИ З КЛІЄНТАМИ
25.03.2025 01:36
ЦИФРОВІ ПЛАТФОРМИ ТА ІНСТРУМЕНТИ В ІННОВАЦІЙНОМУ МЕНЕДЖМЕНТІ ОСВІТИ: ОПТИМІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ ТА ПІДВИЩЕННЯ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ
25.03.2025 01:28
OLX, PROM.UA ТА HUBBER: МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ МАСШТАБУВАННЯ МАЛОГО БІЗНЕСУ НА УКРАЇНСЬКОМУ РИНКУ
19.03.2025 15:50




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.227 сек. / Mysql: 1819 (0.175 сек.)