:: ECONOMY :: РОЗВИТОК ПРАВОВОГО СТАТУСУ ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ В ЕПОХУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ :: ECONOMY :: РОЗВИТОК ПРАВОВОГО СТАТУСУ ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ В ЕПОХУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
:: ECONOMY :: РОЗВИТОК ПРАВОВОГО СТАТУСУ ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ В ЕПОХУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 11



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

РОЗВИТОК ПРАВОВОГО СТАТУСУ ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ В ЕПОХУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

 
09.04.2024 22:16
Автор: Тараненко Микола Миколайович, кандидат юридичних наук, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
[5. Юридичні науки;]


Як відомо, перші обмеження щодо методів і засобів ведення війни, зокрема положень, що стосуються питань гуманного ставлення до військовополонених починають встановлюватися ще в стародавні віки в Єгипті, Індії, Греції та Римі, де вони носили, виключно релігійний та звичаєвий характер. Військовополонені в цей час, переважно, або вбивалися, або перетворювались на рабів. 

Після падіння Риму розпочинається епоха Середньовіччя. В цей період, керуючись якісним генезисом християнських гуманістичних ідей, спостерігається прогрес у процесі гуманізації права війни, що, передусім, має вплив на зменшення рівня жорстокості у ставленні до військовополонених. Першопричинами наведених доктринальних змін були саме теологічні доктрини (як християнства, так і ісламу), а також поява інституту середньовічного лицарства із розробленим «кодексом честі». Крім того, до теологічних доктрин вперше починають долучатися норми укладених домовленостей між ворогуючими сторонами, котрі можна розглядати в якості певної перехідної фази від релігійно-звичаєвих правил поводження з військовополоненими до безпосередньо правових норм[4, с. 101]. Головним надбанням цього періоду стало започаткування морально-релігійних кодексів професійного воїна – лицарських правил ведення війни. О. Буткевич з цього приводу наголошує, що особливістю періоду Середньовіччя став саме інститут лицарства, який в питаннях законів та звичаїв війни зумовив їх певну систематизацію [1, c. 370].

Ключовою якісною відмінністю становища військовополонених в епоху Феодалізму є те, що система перетворення полонених у рабів поступово витісняється можливістю грошового викупу полонених. На лицарів та великих феодалів розповсюджувалися положення лицарського «кодексу честі». Зокрема, в разі взяття у полон особи благородного походження, йому як благочестивому християнинові зберігалось життя, проте він зобов’язувався виплатити обумовлений викуп, або ж у визначений день повернутись до в’язниці. У випадку порушення даного зобов’язання лицар оголошувався безчесним й підступним [3, c. 82]. Однак наведені положення не розповсюджувалися на взяту в полон чернь, або у випадку, підняття повстання васалом проти свого сюзерена [4, С. 101].

Практика проведення викупу військовополонених була розповсюджена і у Київській Русі. Зокрема, в міжнародних договорах, між Руссю та Візантією  911 та 944 років, встановлювалася можливість проведення викупу військовополонених як русичами, так і греками, до того ж при здійсненні викупу враховувались вікові особливості ратників (за молодого воїна встановлювався викуп у розмірі 10 золотників, а за старого – лише 5) [4, c. 101]. Варто наголосити, що окрім системи викупу в цей період вперше розпочинається практика проведення безоплатного обміну військовополоненими. Зокрема, після поразки в Льодовому побоїщі 1242 р. представниками Лівонського ордену було направлено до князя Олександра (Невського) послів, котрими було запропоновано проведення обміну всіх взятих в полон воїнів, на які було отримано повну згоду. Відомі також випадки укладення письмових договорів між роздробленими руськими князівствами щодо проведення обміну полоненими. Тому можна констатувати, що в цей час починають виникати саме двосторонні кодифіковані договірні міжнародно-правові норми, що встановлюють порядок обміну полоненими [4, c. 101]. Бранці переважно підлягали утриманню за рахунок переможця, однак доволі часто після завершення війни на сторону, що зазнала поразки покладався обов’язок компенсації матеріальної шкоди за утримання полонених в якості контрибуцій [3, c. 83]. Окрім цього, в даний період звичним явищем було тримання полонених у «становищі арештанта, у загальних з останніми в’язницях» [2, c. 24]. 

Норми Руської правди також врегульовували взаємовідносини як вільних і озброєних «мужей» всередині «миру», так й інших соціальних груп населення, Давньоруське феодальне право визначало, що правосуб’єктність особи передусім залежала від її соціального статусу. Зокрема, було передбачено інститут «полоненого холопства». Так, холопи, до яких, по суті, і відносилися військовополонені, виходячи з тогочасного закону, не мали жодних елементів правосуб’єктності. Тому передбачалося, що всі військовополонені холопи ставали особистою власністю того, хто їх полонив. Більше того, військовополонені розглядалися в якості майна, яке можна було передати в спадок [4, с.101]. Подібні норми, що врегульовували питання режиму воєнного полону містились, в тому числі, й у ІІІ Статуті Великого князівства Литовського 1588 р., який діяв на території Україні під час входження її земель до складу Речі Посполитої. Згідно Статут, вбивство челядника, або їх викрадення кваліфікувалися в якості злочину проти власності [2 , с.25]. 

Підусмовуючи вищезазначене, можна зробити висновок, що епоха Середньовіччя стала своєрідним переломним етапом у контексті гуманного поводження з військовополоненими. По-перше, розвиваються гуманітарні правила щодо полону шляхом укладання неписаних домовленостей між воюючими, що мало наслідком започаткування лицарського «Кодексу честі». По-друге, система вбивства, або перетворення військовополонених на рабів поступово витісняється системою проведення викупу, або безоплатного обміну полоненими. По-третє, вперше починають укладатися кодифіковані міжнародні договори, якими закладався фундамент інститут захисту військовополонених. 

ЛІТЕРАТУРА

1. Буткевич О. В. Міжнародне право середніх віків. Київ: Вид-во гуманіст. л-ри, 2008. 672 с.

2. Грушко М. В. Становлення та специфіка міжнародно-правового режиму військовополонених. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук. Одеса, 2015. 287 с

3. Репецький В. М., Лисик В. М. Міжнародне гуманітарне право: Підручник. Київ: Знання, 2007. 467 с

4. Тараненко М. М. Історичний генезис визначення правового статусу військовополонених нормами міжнародного гуманітарного права / Журнал східноєвропейського права № 120, 2024. С. 98-107



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
КРИПТОВАЛЮТА ЯК ІНСТРУМЕНТ РЕАЛІЗАЦІЇ КОРУПЦІЙНИХ СХЕМ: ПЕРСПЕКТИВИ УНИКНЕННЯ
23.04.2024 12:13
ГЕНЕЗИС ТА ПРАВОВІ КОЛІЗІЇ ВІЙСЬКОВОГО КАПЕЛАНСТВА В УКРАЇНІ
22.04.2024 13:48




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.832 сек. / Mysql: 1425 (0.702 сек.)