:: ECONOMY :: РОЛЬ МІЖБЮДЖЕТНИХ ТРАНСФЕРТІВ У ФОРМУВАННІ РЕСУРСІВ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ :: ECONOMY :: РОЛЬ МІЖБЮДЖЕТНИХ ТРАНСФЕРТІВ У ФОРМУВАННІ РЕСУРСІВ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
:: ECONOMY :: РОЛЬ МІЖБЮДЖЕТНИХ ТРАНСФЕРТІВ У ФОРМУВАННІ РЕСУРСІВ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 16



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

РОЛЬ МІЖБЮДЖЕТНИХ ТРАНСФЕРТІВ У ФОРМУВАННІ РЕСУРСІВ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

 
14.04.2023 12:42
Автор: Тараненко Ганна Дмитрівна, cтудент, Львівський національний університет імені Івана Франка; Західна Оксана Романівна, кандидат економічних наук, доцент, Львівський національний університет імені Івана Франка
[1. Економічні науки;]

Завдяки процесу децентралізації, який розпочався у 2015 році й має на меті реформування місцевого самоврядування саме шляхом удосконалення міжбюджетних відносин, місцеві бюджети зараз відіграють ще більш важливу роль у розвитку економіки України. 

Склад доходів місцевих бюджетів визначається Бюджетним кодексом України, згідно з яким місцеві бюджети утворюються за рахунок податкових надходжень, неподаткових надходжень, доходів від операцій з капіталом, а також офіційних трансфертів [1]. 

Відповідно до Бюджетного кодексу, міжбюджетні трансферти - це “кошти, які безоплатно і безповоротно передаються з одного бюджету до іншого” [1]. 

Міжбюджетні трансферти відіграють вагому роль в утворенні місцевих бюджетів. Протягом багатьох років трансферти складали більше половини доходів місцевих бюджетів [3, с. 7]. Але, починаючи з 2018 року, ця частка поступово зменшується за рахунок дії процесу децентралізації та підвищення ролі податкових надходжень у формуванні доходів адміністративних одиниць. Тож на рисунку 1.1. відображено динаміку зміни структури доходів місцевих бюджетів за 2018-2022 роки. 





Рисунок 1.1. Динаміки структури доходів місцевих бюджетів України 

за 2018-2022 рр.*

*складено на основі [2]

Як підтверджують показники Державного веб-порталу бюджету для громадян, не дивлячись на те, що податкові надходження поступово стають основними джерелами доходів місцевих бюджетів, офіційні трансферти все ще займають значну частку у загальні структурі місцевих бюджетів [2]. Варто також додати, що збільшення частки податкових надходження та зменшення частини, яку займають трансферти у місцевих бюджетах відбувається майже пропорційно. Цей процес пояснюється бюджетною децентралізацією, завдяки якій власні доходи місцевих бюджетів почали більш стрімко зростати, в першу чергу за рахунок надходження до них таких податків, як податок на доходи фізичних осіб [8, с. 79]. 

Міжбюджетні трансферти є важливим інструментом бюджетного регулювання, а також вони окреслюють відносини між бюджетами різних рівнів. Можна виділити два основні призначення міжбюджетних трансфертів. По-перше, вони сприяють вирівнюванню податкової бази і, одночасно з цим, створенню належних умов для рівного доступу населення усіх регіонів країни до базових послуг. По-друге, міжбюджетні трансферти покликані вирівняти обсяги видатків на суспільні послуги, які здійснюють адміністративно-територіальні одиниці [8, с. 79]. 

Відповідно до Бюджетного кодексу України, виділяють чотири види міжбюджетних трансфертів, а саме: базова дотація, субвенції, реверсна дотація, додаткові дотації [1].

При цьому можна виділити ті трансферти, які є незамінними для фінансування органами місцевого самоврядування належного розвитку основних сфер суспільного життя. Таблиця 1.1. відображає зміни у структурі міжбюджетних трансфертів за останні 5 років.






Як підтверджують дані, наведені у таблиці 1.1., немає певної затвердженої частки, якій повинні відповідати обсяги того чи іншого виду трансфертів. Але помітно, що обсяги дотацій, наданих державним бюджетом місцевим, поступово зростають, із більш стрімким підвищенням у 2022 році. До того ж, спостерігається досить стрімке, особливо у 2019 році, збільшення частки, що припадає на базову дотацію. Тож, можна припустити, що через децентралізацію зросла потреба у вирівнюванні податкоспроможності територій, адже кількість платників податків, а також загальна економічна активність кожного з регіонів та населених пунктів є різною [2].

У місцевих бюджетах все ще залишається потреба в отриманні трансфертів цільового призначення, хоча частка субвенцій у загальній структурі міжбюджетних трансфертів за останні 5 років поступово зменшується, вона все ще залишається вагомою і перевищує 80% [2]. 

У внутрішній структурі субвенцій також можна прослідкувати помітні зміни. До прикладу, частка освітньої субвенції стрімко зросла у 2022 році [2]. Варто додати, що цей вид трансфертів є надзвичайно важливим для забезпечення нормального функціонування закладів освіти різного типу, адже за її рахунок органи місцевого самоврядування здійснюють оплату праці їх працівників  [5, с. 96].

Що стосується медичної субвенції, то тут можна помітити досить різке скорочення її частки у загальному обсязі субвенцій. Її основним призначенням було забезпечення видатків на такі напрями, як первинна медико-санітарна, амбулаторно-поліклінічна та стаціонарна допомога, консультативна медико-санітарна, амбулаторно-поліклінічна та стаціонарна допомога, а також інші державні програми медичної та санітарної допомоги [5, с. 96]. 

У 2021 році в українській системі охорони здоров’я відбулися певні зміни, через що надалі місцеві бюджети отримуватимуть субвенцію на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров'я, частка якої протягом останніх 2 років коливається в районі 3%, а також субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реформування регіональних систем охорони здоров’я для здійснення заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту “Поліпшення охорони здоров'я на службі у людей” [2]. 

Загалом, для українських міжбюджетних відносин притаманні певні недоліки, такі як значна залежність місцевих громад від державного бюджету зокрема у частині підтримки соціальної сфери, нерівномірність субвенцій та дотацій у структурі міжбюджетних трансфертів [6, c. 30]. Тож з метою забезпечення підвищення добробуту населення країни важливим є подальше їхнє удосконалення. Шляхи покращення цієї системи, які насамперед пов’язані із міжбюджетними трансфертами включають [7, с. 53]:

- уникнення збалансування бюджетів суто за рахунок трансфертів, аби стимулювати самостійність громад, що уже певною мірою притаманно для сучасних міжбюджетних відносин;

- розподіл трансфертів з урахуванням нормативів, що забезпечили б стабільний обсяг надходжень протягом тривалого часу;

- удосконалення освітньої субвенції, а також субвенції на підтримку закладів охорони здоров’я, аби уникнути дефіциту коштів у цих сферах;

- збільшення частки субвенцій у загальній структурі трансфертів, тобто надання більшого пріоритету фінансування конкретних проектів. 

Список використаних джерел

1. Бюджетний кодекс України станом на 1 квітня 2023 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#text 

2. Державний веб-портал бюджету для громадян. Офіційний сайт. URL: https://openbudget.gov.ua/national-budget/incomes 

3.  Катан Л.І., Качула С.В., Демчу М.І., Павлова Д.К. Формування місцевих бюджетів в умовах реформування суспільних фінансів України. Агросвіт №3, 2020. с. 3-12.

4. Крикун Т.І. Місцеві бюджети як інструмент економічного розвитку адміністративно-територіальних одиниць. Електронне фахове видання “Ефективна економіка”. №12, 2020.

5. Миськів Г. “Бюджетна система : теоретичні та практичні аспекти (у схемах і таблицях) : навчальний посібник”. Львів : растр-7, 2020. – 272 с.

6. Західна О.Р. Особливості місцевих бюджетів в умовах децентралізації бюджетної системи України / О.Р. Західна, В.В. Беднарчук, А.О. Млінцова // Щомісячний інформаційно-аналітичний журнал Економіка, Фінанси, Право. – № 12/2020 р. – Аналітик, 2020. – С.26-32 

7. Сірик З.О. Особливості вдосконалення міжбюджетних відносин в умовах децентралізації влади. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. Фінансова політика. Випуск 2, 2020. с. 46-54 

8. Чеберяко О., Мєдвєдкова Н. Особливості міжбюджетних відносин в умовах децентралізації. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 4(217)/2021. с. 75-8.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ЕФЕКТИВНІСТЬ КОМАНДНОЇ МОДЕЛІ РОБОТИ ОРГАНІЗАЦІЇ
20.04.2023 23:20
ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ
20.04.2023 17:54
ВЗАЄМОДІЯ ДЕРЖАВИ ТА БІЗНЕСУ В РАМКАХ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА
19.04.2023 22:14
ПРОЦЕС УПРАВЛІННЯ ПРЯМИМИ ПРОДАЖАМИ ЯК СКЛАДОВА МАРКЕТИНГОВОЇ КОМУНІКАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ СУБ’ЄКТА ГОСПОДАРЮВАННЯ
18.04.2023 22:28
ІТ-МАРКЕТИНГ, ЯК СПОСІБ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ ТОРГІВЛІ У СФЕРІ МАРКЕТИНГУ
18.04.2023 19:10
EFFICIENCY OF USING DRONES IN LOGISTICS: RESEARCH OF ECONOMIC ASPECTS
18.04.2023 17:41
ТУРИСТИЧНИЙ СЕКТОР ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ: СТАН, ЗАГРОЗИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
14.04.2023 21:02
АНАЛІЗ ІННОВАЦІЙНОСТІ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ В СУЧАСНИХ УМОВАХ ТРАНЗИТИВНОСТІ ЕКОНОМІКИ
12.04.2023 00:08
ЕВОЛЮЦІЯ КОНКУРЕНЦІЇ ЯК ЕЛЕМЕНТА РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ
11.04.2023 23:50
БЮДЖЕТНИЙ ДЕФІЦИТ УКРАЇНИ ТА ШЛЯХИ ЙОГО ПОДОЛАННЯ
06.04.2023 15:52




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.225 сек. / Mysql: 1425 (0.18 сек.)