Уряд України активно працює над тим, щоби процес відновлення інфраструктури, зруйнованої та пошкодженої внаслідок бойових дій, розпочався якнайшвидше. Враховуючи це, великий об’єм роботи та відповідальності лягає на будівельні організації. Виникає необхідність розроблення управлінських рішень з урахуванням сучасних науково-прикладних підходів та інструментарію щодо управління життєвим циклом будівельних організацій.
Для використання ефективних моделей управління життєвим циклом будівельних організацій, необхідно визначити та охарактеризувати типові бізнес-процеси, які ляжуть в основу визначення процедури та методології оцінки життєвого циклу будівельних організацій з урахуванням вітчизняних умов. Можна виділити наступні основні процеси в будівельній сфері:
1. Пошук та оцінка потенційних проектів. Процес включає в себе пошук нових проектів, їх аналіз та визначення актуальності, можливостей для компанії. Проводиться аналіз ринку, оцінка конкурентів та інші дослідження, щоб знайти найбільш перспективні та актуальні проекти.
2. Організація фінансування проектів. Цей процес включає в себе збір фінансових ресурсів для відповідного проекту. Це може бути в формі кредитів, інвестицій, спонсорської підтримки та інших джерел фінансування.
3. Планування та розробка проектів. Процес включає в себе розробку проектно-кошторисної документації, розробку графіків та бюджетів, підготовку договорів з постачальниками та підрядниками.
4. Підготовка будівельної площадки та забезпечення необхідних ресурсів. Організація робіт з очищення будівельної площадки від старих будівель, підготовка площадки для будівництва та забезпечення необхідних ресурсів, таких як електроенергія, вода та інші. Пошук та здійснення угод з постачальниками матеріалів.
5. Будівельні роботи. Це безпосередньо всі роботи, пов'язані з будівництвом, включаючи зведення будівель, установку обладнання та встановлення систем, таких як система опалення, вентиляції, кондиціонування повітря, електрики та інші.
6. Контроль якості та безпеки. Цей процес включає в себе контроль якості виконання робіт та безпеки на будівельному майданчику згідно стандартів і норм, що діють на території України.
7. Фінансове управління. Процес включає в себе контроль над бюджетом будівельного проекту, управління витратами та ведення обліку фінансів.
8. Підтримка клієнтів та обслуговування після здачі об’єкту в експлуатацію. Моніторинг стану об’єкту будівництва, забезпечення підтримки клієнтів, у тому числі поточний та плановий ремонт будівельних систем та обладнання.
Для успішного та ефективного вирішення вищезазначених задач необхідний організаційний інжиніринг системи управління, що дозволить оптимізувати рух матеріальних потоків, знизити витрати фінансових, матеріальних і трудових ресурсів, дозволить провести скорочення строків будівництва, і, як наслідок, сприятиме підвищенню прибутковості і ефективності діяльності будівельної організації. Із досвіду ряду зарубіжних будівельних компаній, значні успіхи в підвищенні ефективності функціонування можливі за рахунок організації структури за принципом аутсорсингу, тобто відносно автономне виконання окремих видів робіт (процесів) або послуг внутрішніми підрозділами підприємства і за рахунок пов’язаних із ними активами [2]. Ефективне формування структури аутсорсингу з розділенням процесів між підрозділами підприємства залежить від правильної та відповідальної оцінки життєвого циклу будівельної організації, що виступає основою управління, надаючи інформаційно-аналітичний базис для прийняття обґрунтованих рішень [1].
Список використаних джерел:
1. Коблянська І.І. Еволюція методології оцінювання життєвого циклу: світовий та вітчизняний контексти. Економіка та суспільство. 2022. № 42. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-27
2. Мица В. В., Кривончак О. В., Серветник В. М. Шляхи вдосконалення виробництва і збуту продукції будівельної галузі для підвищення конкурентоспроможності в умовах ринку. Вісник Хмельницького національного університету. 2010. № 6. Т. 3. С. 83–89.
|