:: ECONOMY :: ДОМІНУЮЧІ СКЛАДОВІ В ПРОЦЕСІ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА :: ECONOMY :: ДОМІНУЮЧІ СКЛАДОВІ В ПРОЦЕСІ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА
:: ECONOMY :: ДОМІНУЮЧІ СКЛАДОВІ В ПРОЦЕСІ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 29

Термін подання матеріалів

23 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ДОМІНУЮЧІ СКЛАДОВІ В ПРОЦЕСІ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА

 
29.05.2018 23:50
Автор: Замрій Оксана Миронівна, старший викладач кафедри менеджменту та комерційної діяльності, Львівський інститут економіки і туризму; Адамович Вікторія Андріївна, студентка, спеціалізація 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», Львівський інститут економіки і туризму
[Секція 1. Економіка та підприємництво;]

У статті представлено аналіз поточного стану ринку роздрібної торгівлі України, визначено чинники, що підлягають оцінюванню в процесі управління конкурентоспроможністю торговельного підприємства, досліджено процес формування асортиментної, цінової  політики підприємства як інструменту підвищення рівня конкурентоспроможності.

Ключові слова: ринок роздрібної торгівлі, торговельні підприємства, конкурентоспроможність, асортиментна політика, цінова політика.




ДОМИНИРУЮЩИЕ СОСТАВЛЯЮЩИЕ В ПРОЦЕССЕ УПРАВЛЕНИЯ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬЮ ПРЕДПРИЯТИЯ

В статье представлен анализ текущего состояния рынка розничной торговли Украины, определены факторы, подлежащих оценке в процессе управления конкурентоспособностью торгового предприятия, исследован процесс формирования ассортиментной, ценовой политики предприятия как инструмента повышения конкурентоспособности.

Ключевые слова: рынок розничной торговли, торговые предприятия, конкурентоспособность, ассортиментная политика, ценовая политика.




DOMINANT COMPLEXES IN THE PROCESS OF MANAGEMENT OF COMPETITIVENESS OF THE TRADE ENTERPRISE

The article presents an analysis of the current state of retail trade in Ukraine, identifies the factors to be evaluated in the process of managing the competitiveness of a trading company, and investigates the process of assortment, pricing policy of the company as an instrument for raising the level of competitiveness.

Key words: retail market, trade enterprises, competitiveness, assortment policy, price policy.




 Постановка проблеми.  В сучасних умовах розвитку ринкового середовища, ефективне функціонування торговельних підприємств неможливе без  побудови чіткої концепції в організації виробничої діяльності,  раціонального використання всього ресурсного потенціалу, оскільки активність його використання визначає фінансове становище, а, отже, і конкурентоспроможність  торговельного підприємства.

Сьогодні в конкурентній боротьбі перемагає підприємство, яке проводячи моніторинг маркетингових складових, дозволяє суспільству задовольнити виробничі і особисті потреби в товарах, послугах, а самому підприємству - уникнути банкрутства, вижити в гострій конкурентній боротьбі за покупця. 

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питанням розвитку ринку роздрібної торгівлі, управлінню конкурентоспроможністю торговельних підприємств присвячені роботи вітчизняних та закордонних авторів: В. Апопій, А. Мазаракі, Б. Берман, О.Сумець, Я. Гончарук та інші. Проте недостатньо вивченою є проблема визначення чинників, які підлягають оцінюванню в процесі управління конкурентоспроможністю торговельного підприємства.

Мета статті. Метою статті є дослідження домінуючих складових, які впливають на процес управління конкурентоспроможністю торговельного підприємства.

Виклад основного матеріалу.  Торговельні  підприємства працюють в умовах жорсткої конкуренції, яку можна охарактеризувати за допомогою наступних ознак: наявність великої кількості роздрібних торговельних підприємств; однорідність сегментів ринку; можливість достатньо вільної заміни асортименту товарів. В Україні нараховується 11 національних операторів роздрібної торгівлі (за даними GT Partners Ukraine), серед яких лідируючі позиції займають  ТОВ «АТБ-Маркет», Fozzy Group, ЗАТ «Фуршет», ТОВ «Український Ритейл» (рис.1)





Рис. 1 Частка найбільших торгових мереж, що функціонують в Україні [ 8]

За географічним покриттям, найбільшу територію займають магазини компанії Fozzy Group. Лiдируючi позиції мережа Fozzy Group зберiгає  за рахунок активного розширення мережі супермаркетів «Сільпо»,  форматів «магазин біля дому» та міні - маркетів. 

Для дослідження окресленої в статті  проблеми, нами досліджено роботу одного із супермаркетів «Сільпо» м. Львова.

В процесі виробничої діяльності торговельного підприємства, одним із важливих факторів є знання ринку  та його сегментація.

Для визначення цільового сегменту покупців супермаркету «Сільпо»  нами 

Було проведено комплексне маркетингове дослідження на основі анкетного опитування покупців. В результаті виявлено, що: основними покупцями супермаркету «Сільпо» є жінки (близько 60% відвідувачів); середній вік покупців коливається в межах 25-47 років (71 %); переважну більшість покупців становлять співробітники приватних компаній (62%) та державні службовці (17%); покупці,   які   відвідують супермаркет   щодня,   складають   47%, декілька разів на тиждень - 49% (табл. 1)

Таблиця  1

Розподіл респондентів за віком і витратами на харчування 






Портрет цільового покупця, згідно даних таблиці 1, визначає перспективний сегмент, яким можна вважати людей віком 35-45 років, які витрачають на харчування в місяць 1600-2000 гривень. На  нашу думку, дана ситуація є типовою і характерна для споживачів практично всіх супермаркетів. 

Одним з факторів вибору місця купівлі товарів у споживачів є розташування торговельного підприємства, що забезпечить економію затрат часу і зусиль на придбання товарів. На підтвердження даної тези, нами проведено опитування, щодо впливу місця розташування торговельного підприємства та здійснення покупки (табл. 2)

Таблиця 2

Результати опитування споживачів щодо впливу місця розташування торговельного підприємства та здійснення покупки






Отже, більшість покупців користуються магазинами, які знаходяться в районі їхнього проживання (90 %) і лише невелика частка – 10%  обирають місце покупки виключно за ціновим критерієм. 

Підприємство  - це відкрита система, і його розвиток залежить від зовнішнього середовища, тому проведемо аналіз ринку діяльності супермаркету  “Сільпо”  та його основного конкурента супермаркету “Арсен”, який  було відкрито в радіусі 300 м. від  супермаркету “Сільпо” (табл. 3)

Таблиця 3

Аналіз ринку діяльності супермаркету “Сільпо” та супермаркету “Арсен”






Ринок   діяльності   даних   об'єктів   дослідження   є  достатньо конкурентним і за нашими прогнозами в майбутньому,  рівень конкуренції буде ще більше загострюватися.

Одним з основних засобів конкуренції виступають ціни. Супермаркет «Сільпо» дотримується співвідношення: «середня (вище середньої) собівартість - якість вище середнього рівня». Менеджери супермаркету намагаються укладати угоди з постачальниками, які пропонують більш низькі закупівельні ціни, а також великі партії товарів, а це, на нашу думку, надає супермаркету «Сільпо» конкурентну перевагу. Супермаркет «Арсен» дотримується принципу «невисока (середня) собівартість - невисока (середня) якість», відповідно формуються і ціни.

Наявність у місті великої кількості подібних супермаркетів, зобов’язує торговельні підприємства шукати інші засоби випередження конкурентів. Одним з таких засобів виступає асортиментна політика. Керівництво супермаркету «Сільпо» робить ставку на широту, глибину та  новизну асортименту товарів (табл. 4)

Таблиця 4

Асортиментна політика супермаркетів «Сільпо» і «Арсен» в розрізі окремих товарних груп






За даними таблиці 4, число найменувань за різними товарними групами дещо відрізняється. Так, за групами «Алкогольні напої», «Безалкогольні, слабоалкогольні напої, соки», «Плодо - овочеві консерви», «Сухофрукти» більш широкий асортимент пропонує супермаркет «Сільпо». В супермаркеті «Арсен» більший вибір м'ясних, рибних товарів, плодів та овочів свіжих та заморожених. 

Адміністрація «Сільпо» слідує політиці реалізації товарів, що дозволяє покупцю одержати товари з високим співвідношенням споживча цінність/роздрібна ціна. В супермаркеті «Арсен», на нашу думку, при формуванні асортименту, перевага надається ціновому критерію. З метою оцінювання вищезазначених засобів конкуренції, нами проведено анкетне опитування відвідувачів супермаркетів (  в опитуванні взяли участь по 50 респондентів у двох супермаркетах – конкурентах). Результати опитування наведено у таблиці 5.

Таблиця 5

Результати опитування споживачів у супермаркетах  «Сільпо» та «Арсен» з врахуванням чинників конкурентоспроможності






За даними таблиці 5, найбільш  привабливим  чинником конкурентоспроможності для  покупців  супермаркету «Арсен»  виявилася низька ціна, друге місце займає широкий вибір товарів, оформлення вітрин. Для чоловіків більш важливе значення мали відмінний сервіс та гарантія якості, на що жінки взагалі не звернули увагу (1 з 25 опитаних). Окрім цього, респондентам було запропоновано порівняти якість, широту асортимент продукції та цінову політику у супермаркетах «Сільпо» та «Арсен» Для цього респондентам було запропоновано використати метод бальної оцінки і здійснити оцінку за визначеними критеріями (інтервал від 1 до 5) (табл. 6).

Таблиця 6

Порівняльна характеристика асортиментної, цінової політики супермаркетів «Сільпо» та «Арсен»






Результати опитування виявилися схожими, і показують те, що підприємства мають подібні стратегії, асортиментну та цінову політику, обслуговують однаковий контингент покупців. 

Для оцінки конкурентоспроможності підприємств, нами зроблено порівняння якісних показників діяльності, отриманих в результаті спостереження за роботою двох супермаркетів. 

Аналіз товарного потенціалу підприємств було проведено експертним методом шляхом оцінки за п'ятибальною шкалою стану наступних його блоків: ресурсний, маркетинговий та управлінський ( табл. 8)

Таблиця 8

Профіль товарного потенціалу  супермаркету «Сільпо» та супермаркету «Арсен»






 Згідно з даними таблиці 8, супермаркет «Сільпо» має переваги по всіх оцінюваних блоках.  Однак, адміністрація супермаркету повинна продовжувати роботу над для посиленням конкурентних переваг підприємства.

Основними    шляхами   підвищення   конкурентоспроможності супермаркету «Сільпо» є   вдосконалення систем постачання та збуту.  Пропонуємо планувати і розраховувати фактичну суму обсягу продажу товарів в розрізі асортиментних груп. Крім цього, для підвищення ефективності маркетингової діяльності слід проводити такий аналіз у регіональному розрізі, за галузевою ознакою, обсягами замовлень та кількістю споживачів. Проілюструємо розрахунок частки супермаркету «Сільпо» на ринку   Львівської області на   прикладі  фруктів. 

Частка  ринку Чр розраховується за формулою:






де Оф– обсяг продаж фруктів супермаркетом;

Ор– загальний обсяг продажу фруктів в регіоні.






Завдяки інформації, отриманій в результаті такого аналізу, працівники відділу маркетингу можуть оцінити частку продажу окремих груп товарів в регіональному розрізі, завдяки чому будуть прийматися обґрунтовані, а не інтуїтивні рішення щодо збільшення або зменшення продажів. Крім того, керівник служби маркетингу має слідкувати за динамікою замовлень.






де Зз– замовлення звітного періоду;

Зп– замовлення попереднього року.

За допомогою даного показника можна прослідкувати за тенденціями платоспроможного попиту. Як приклад, нами розраховано динаміку замовлень на групу фрукти за лютий та березень 2018 року (рис.2)






Рис. 2 Обсяг продажу фруктів у супермаркеті “Сільпо” (грн.)

На основі даних оцінок можна контролювати зміни попиту і відповідно корегувати обсяги замовлень товарів у постачальників. 

Вважаємо, що моніторинг цих тенденцій доцільно проводити не епізодично, визначаючи інтервалів часу, наприклад, щоквартально. Через спостереженнями за змінами замовлень є можливість контролювати динаміку попиту на товарні групи підприємства та регулювати товарні запаси супермаркету “Сільпо”.

Висновки і пропозиції. Домінуючими складовими в процесі управління конкурентоспроможністю торговельних підприємств, є знання та сегментація ринку, асортиментна, цінова політика підприємства.  

Підвищення рівня конкурентоспроможності супермаркету «Сільпо» можна забезпечити за допомогою наступних складових: удосконалення асортиментної політики, забезпечення для споживача співвідношення цінаякість, вдосконалення політики ціноутворення, а також управлінням   системою постачання та збуту продукції. 

Література 

1.Апопій В.В. (ред.) Організація торгівлі: підручник. — 3 тє вид. / В.В. Апопій. — К.: Центр учбової літера тури, 2009. — 632 с.

2.Должанський І.З. Конкурентоспроможність підприємства: [Навчальний посібник.]  Должанський І.З., Загорна Т.О. – Київ: Центр навчальної літератури, 2006. – 384 с.

3.Оцінка конкурентоспроможності сучасного підприємства: [навч.-практ. Посібник для студентів економ. Спец]./ О.М. Сумець, О. Є. Сомова, Є.Ф.Пєліхов. – К.: Професіонал, 2007. – 208 с.

4.Управління конкурентоспроможністю підприємства: [Навч. посіб.] / С.М. Клименко, Т.В. Омельяненко, Д.О. Барабась, О.С. Дуброва, А.В. Вакуленко. – К.: КНЕУ, 2008 

5. Управління конкурентоспроможністю підприємства: [Навч. посіб.] / С.М. Клименко, Т.В. Омельяненко, Д.О. Барабась, О.С. Дуброва, А.В. Вакуленко. – К.: КНЕУ, 2011 

6.Шостак Р.С. Оцінка сучасного стану та розвитку торгівельних мереж в Україні / Р.С. Шостак // Економічний простір. – 2011. – №56/2. – С.115-123.

7.Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/

8.Рынок розничной торговки Украины // "Київстар Бізнес" [Електронний ресурс]. — Режим доступу: [http:/ /hub.kyivstar.ua/ rynokroznichnoy torgovliukrainy/]




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
РЕСУРСНО-КОМПЕТЕНЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМСТВА
30.05.2018 12:50
ПРИЧИНИ НИЗЬКОЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПРОДУКЦІЇ ВІТЧИЗНЯНИХ ШВЕЙНИХ ПІДПРИЄМСТВ
30.05.2018 10:41
УПРАВЛІННЯ ПРОЦЕСОМ ПРИБУТКОВОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
29.05.2018 12:20
МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПОБУДОВИ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ СУЧАСНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ НА ПРИНЦИПАХ ПРОЕКТ-МЕНЕДЖМЕНТУ
29.05.2018 11:50
МОРАЛЬНО–ЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ
29.05.2018 11:15
УДОСКОНАЛЕННЯ КАДРОВОЇ РОБОТИ НА ПІДПРИЄМСТВІ В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ
24.05.2018 20:55
АНТИКРИЗОВЕ УПРАВЛІННЯ ЯК ЗАСІБ ЗАПОБІГАННЯ БАНКРУТСТВУ ПІДПРИЄМСТВ
22.05.2018 15:42
ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ФІНАНСОВИХ РЕСУРСІВ, ЯК ФАКТОРІВ ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ ПІДПРИЄМСТВА
22.05.2018 15:25
ЕНЕРГЕТИЧНА БЕЗПЕКА У СИСТЕМІ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ КРАЇНИ
18.05.2018 22:08
СУТНІСТЬ ТА ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ВИРОБЛЕННЯ АНТИКРИЗОВОЇ СТРАТЕГІЇ
15.05.2018 19:34




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.249 сек. / Mysql: 1396 (0.19 сек.)