Важливим атрибутом ринкової економіки є конкуренція. Ринок, механізм його дії не може повноцінно існувати без розвинутих форм конкуренції. Вчені стверджують, що конкуренція – це суперництво між учасниками ринку за найвигідніші умови виробництва, а також за отримання прибутків.
Конкурентоспроможність є одним з головних вимірювачів успішної діяльності підприємства. В умовах глобалізації світової економіки глобалізується і конкуренція підприємств. Практично, це завжди конкуренція з відомими світовими виробниками. Сьогодні не можна розраховувати на те, що знайдеться ринок, недоступний для світових виробників, тому проблема забезпечення конкурентоспроможності власної продукції потребуватиме постійних рішучих дій для свого вирішення.
Дослідження проблеми конкурентоспроможності підприємства мають широкий діапазон. Теоретичним надбанням є наукові праці вчених-економістів: А. Сміта, А. Курно, Д. Рікардо, Ф.Котлера та інших. На думку Ф. Котлера, конкурентоспроможність організації означає, що запорукою досягнення її цілей є визначення потреб цільових ринків і забезпечення їх задоволення більш ефективним і продуктивним способом, ніж конкуренти [4, с. 176].
В Україні дослідження поняття конкурентоспроможності також актуальне, йому приділяють увагу такі вчені-економісти як Л.В. Балабанова, С.С. Гаркавенко, І. Должанський, Т. Загорна та інші.
Так, С.С. Гаркавенко визначає конкурентоспроможність товару як сукупність якісних і вартісних характеристик товару, що забезпечує задоволення конкретної потреби (здатність товару бути виділеним споживачем з аналогічних товарів, які пропонуються на ринку фірмами-конкурентами) [2, с. 210].
Українські вчені І. Должанський та Т. Загорна трактують конкурентоспроможність підприємства як здатність виробляти й реалізовувати продукцію швидко, в достатній кількості, при високому технологічному рівні обслуговування та як можливість ефективно розпоряджатися власними й позиковими ресурсами в умовах конкурентного ринку[3, с. 107]..
Узагальнивши погляди авторів, відзначимо, що конкурентоспроможність підприємства визначається такими параметрами:
- здатність підприємства ефективно функціонувати на ринку;
- - отримання підприємством конкурентних переваг на основі продукції відповідної якості;
- ефективне використання технологій, ресурсів, методів управління, навичок і знань персоналу, компонентів маркетингової діяльності, які відображаються в якості та конкурентоспроможності продукції, прибутковості підприємства.
Таким чином, конкурентоспроможність - це багатоаспектне поняття, що означає відповідність товару умовам ринку та вимогам споживачів.
Список використаних джерел:
1. Балабанова Л.В. Маркетинг підприємства. / Л.В. Балабанова. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://westudents.com.ua/knigi/276-marketing-
2. Гаркавенко С.С. Маркетинг. Підручник. / С.С. Гаркавенко. - К.: Лібра, 2002. – 712с.
3. Должанський І.З., Загорна Т.О. Конкурентоспроможність підприємства: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 384 с.
4. Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс. / Ф. Котлер.– М.: 2007. -656 с.
|